lidfors 8 Postad 6 Juni , 2011 hej. Hade tänkt att segla på danmark i sommar ca 4-5 veckor utan stress,har fri havsförordning i klubben. Första stoppet på bornholm,Bor i blekinge sölvesborgSå min undran vad kan jag hoppa över vad bör jag inte missa, Tacksam för ideer och tipps. mvh, Lidfors Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 6 Juni , 2011 Fri havsförordning? vad är det? Frihamnsordningen känner jag till, men inte det du förordar. http://minhamn.se/j15/-frihamnsordningen Och sedan segla på Danmark man seglar till, inte på. Att gå på grund i Danmarks närhet kostar mycket pengar, danskarna är som pirater och tar rejält betalt för hjälp. Senast ändrad av pseudonym | 06 juni 2011 | 20:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 6 Juni , 2011 du var en petig j-vel, jag sökte konstruktiv info ej stavnings kritik!! mvh johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baabis 0 Postad 7 Juni , 2011 Danmark har så mycket att erbjuda så det beror helt på vad du är ute efter. Jag har vart mycket i Danmark sjövägen både i jobbet och semester. Bornholm har jag nästan bara vart i jobbet. Det mesta är dyrare i Danmark än Sverige. Nexö är Bornholms mest aktiva fiskehamn men även plats för fritidsbåtar, finns det mesta här. Nordöstra Bornholm har jag bara vart med bil men de flesta hamnarna verkar mycket trevliga och inbjudande. Tejn och Allinge är också värda att stanna till, hörde iofs att det går dåligt för de flesta företagen i Tejn och några butiker och resturanger stängt igen. Rönne är ju lite större hamn men att komma upp på torget i Rönne är en trevlig upplevelse med flera mysiga matställen och flera butiker. Sedan gör jag ett hopp upp till Läsö då jag inte vat i några utav Hamnarna däremellan sjövägen mer än bara stanna till för att byta besättning. Läsö Österby är väldigt tevligt med fin hamn och fina stränder, här finns allt annat du behöver med. Limfjorden med dess fina gästhamnar kan nog rekomenderas de flesta. Hals, Saeby, Srandby och Skagen är också att rekomendera, fina hamner, fina stränder och allt annat med. Runda Skagen och fortsätta på Danska västkusten är enligt min smak inte detsamma. Mera yrkes- fiskehamnar här, visst är man välkommen med fritidsbåt men det är ändå inte detsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 7 Juni , 2011 Har en önskan om att hitta lite gemytliga småbyar samt uppleva en del natursenerier. storstadsslammer har jag ingen lust med. MVH Lidfors Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Juni , 2011 Varför inte ta första stoppet på Ärtholmarna, är ju lite närmare Blekinge. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 Juni , 2011 Smålandsfarvattnet sydöst om Fyn är väldigt fint. Omö är min favorit, Femö är också fin. Mön finns med sin fina sandstrand bredvid hamnen. Även de mindre städerna är charmiga med skuthamnar och gulliga krogar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 9 Juni , 2011 Öresund är inte fy skam. Mina favorithamnar är Dragör, Sundby (strax norr om Kastrup) Flak Fort mitt i Sundet, Hellerup norr om Köpenhamn, Sletten och Helsingör. På svensk sida förordas Dockan i Malmö, Lomma (i själva ån - inte småbåtshamnen), Råå (samma där - in i ån). Smålandsfarvandet - Nyord (som för dig tillbaks till 50-talet) Rödvig,Vordingborg så ner genom Guldborgssund - Nyköbing Falster och vackrast av alla Nysted. Lycka till och trevlig sommar. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 10 Juni , 2011 Tack för alla härliga tips sitter och planerar har beställt två översikts/planerings kort har också garmins g2 vision 710 large. För tillfället ser det ut som det blir bornholm-tyskland lite bunkring när man ändå är ute- vidare till danmark Smålandsfarvandet där efter kan jag tänka mig fler tips- då vi tänkte oss att prova att non stop segla hem- lite nya erfarenheter inklusive natt segling 2 . Än en gång tack lidfors Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 10 Juli , 2011 Kapar tråden lite: Jag har hört att man behöver förarintyg för att få lägga till i danska hamnar. Stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Juli , 2011 Nej. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser