GamVolvo 0 Postad 6 Juni , 2011 Hej, Jag var ute med båten och allt fungerar som det ska. När jag lagt till så tittade jag till motorn och såg att det blivit en liten spricka i avgasslangen. Sprickan är stor som en 5 kronona och är format som en halvcirkel. Jag kunde inte se hur långt in sprickan går och har tyvärr ingen bild. Men det som ett laget av avgasslangen har släppt. Det läcker dock inget vatten alls. Några frågor: 1) Vågar jag köra med denna spricka? 2) Går det att laga avgasslangen på något sätt? T.ex. någon form av avgasbandage? Någon som har tips eller gjort liknande lagning. 3) Om själva slangen måste bytas är det möjligt att göra med båten kvar i sjön? Har ett 280 drev med avgasklaffar. Men jag tror att avgasslangens lägsta del är under vattennivån. Mycket tacksam för råd och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GamVolvo 0 Postad 8 Juni , 2011 Ingen som vet eller har något tips? Jag menar alltså avgasslangen eller avgasbälgen som sitter mellan knät och bockhornet. Är det någon som vet om jag kan byta slangen/bälgen med båten kvar i sjön utan att få en rejäl vatteninträngning. Eller måste båten upp på land för att byta slangen/avgasbälgen. Jag är rätt säker på att slangens lägsta del är under vattenytan. Ska försöka fotografera och lägga upp så blir det lättare att förstå. Någon som har något tips eller råd. Någon på forumet måst ju ha råkat ut för en dålig avgasslang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 8 Juni , 2011 Hej. Sätt litet folk på fördäck eller bär ombord något som väger(sten eller annat) så höjer du aktern om du inte kan lyfta aktern med nån kran. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2011 Du vågar köra, enligt min ringa mening. Spelar det någon roll om avgasbälgen på ett drev läcker? Den är ändå fylld med vatten när båten ligger still. Avgaserna ska ändå ut någonstans, en del smiter ut tidigare än planerat men so what? Jag har slutat byta avgasbälgen regelbundet, om jag får läckage så byts den nästa vinterupptagning. Jo, det går väl att byta under vattnet. Avgasslangen är ändå som sagt full med vatten. Men det verkar vara en massa bök i onödan. Däremot byter jag drivknutbälg vartannat år. Den får bara inte läcka. Man förstör förstås knutarna, men de går att byta. Vad som är värre är rykten om drivknutar som gått i vatten länge, brutits isär och slagit upp hål i struten och sänk båten. Men då lär man ha hört dunkande och smällande bakifrån ganska länge. Senast ändrad av Anders_St | 09 juni 2011 | 08:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 9 Juni , 2011 Nu menade nog skribenten avgasslangen på insidan av båten! Läcker den så sjunker båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GamVolvo 0 Postad 18 Juni , 2011 Hej igen, Har bytt slangen nu, tyngde ner fören och det räckte för att det inte skulle läcka in vatten genom bockhornet. Tror nog att den gamla avgasslangen hade fungerat även denna sesång, men du slipper jag oroa mig för detta i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Juni , 2011 Ursäkta att jag missuppfattade. Avgasslangen på INSIDAN låter som en bra sak att ha örnkoll på, små skador kan krypa upp och bli värre. Känns bra att byta, som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser