Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
MickeWe

Suzuki 6hk 4-takt stannar vid gaspådrag om vi inte använder choke...

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en 5 år gammal Suzuki 6 hk 4-taktsmotor som i höstas fungerade utmärkt. (Service under förra året och sen kanske 4-5 timmars körning efter det.)

Nu när startade den går den superbra på tomgång och vid försiktigt gaspådrag, men om vi försöker gasa upp snabbt eller köra på fullvarv så stannar den. Men om vi använder choken i ett mellanläge så går det bra att köra med båten, även om den inte varvar ur så som den brukar.

Vi har bytt bensin, bytt tändstift (och svurit angry  ) I höstas tömde vi förgasaren på bränsle genom att köra tills motorn stannade, men vi tömde inte ur de sista dropparna ur den. Vad göra nu? Var felsöker vi vidare?

 

Tack på förhand för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en motor som gjorde likadant. och den var igensotad längs avgaskanalerna i drevet. kolla där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det löste det problemet? jag har nämligen samma problem nu det sprutar ut besin ur ett skvaller hål på förgasaren med... kan det bara vara så att förgasaren är igensatt tro?

 

 

/Mvh Totalt 0ställd på motorer ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Hade en nästan ny mercury 4hk 4 takt som gått max 15 tim. Den funkade en sommar och sen började problemen som trådskaparen beskriver. Det är nämligen så att de små fyrtaktarna är ofta inga höjdare alls. Munstyckena är så fina och motorn så snålställd att de i princip inte klarar dagens bensin som är av usel kvalite. Jag hade in motorn inte mindre än 3 ggr på 3 år och tvättade munstycken / kanaler med ultraljudstvätt. Efter det funkade den ett tag men sen varcdet samma visa. Jag körde den tom på bensin på hösten osv, men det blev aldrig bättre så jag sålde skiten. Företaget som sålde dessa motorer slutade helt och hållet sälja de minsta av fyrtaktarna för de fick dem bara i retur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj fan :( var det förgasaren dom tvättade rent då eller va det hela skiten ner till propellern? Har nämligen ultraljudstvätt på jobbet ;) Du vet inte om det går å blanda i någon fetare blanding bara? tex gamla hedliga 98ans?

 

å vad kostade det när dom tvättade å hade sig?

 

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör motorn med alkylatbensin blandad med lite olja på hösten när motorn ställs undan så slipper ni förgasarproblem pga dagens skitbensin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte , men de pratade om att de tvättade munstycke och kanaler. De bäckar igen å motorn får ingen soppa. Den kunde gå om man drog ut choken halvvägs men ändå fick man inte sprutt på den nåt bra. Tror de kostade 500 kr varje gång. Till slut fick jag rådet att börja tanka den här miljöbensinen som de säljer på 5 liters dunkar, men den är ju svindyr de går ju intevtanka den hela sommaren. Nä jag sålde skiten.... Köp en 2 taktare i bra skick så slipper du det där. Jag blev tvärless

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på dagens bensin, kvaliteten har aldrig varit högre och jämnare. 

Till skillnad från förr i tiden då det kunde förekomma tigrar och annat bråte i bensinen är den idag internationelt standardiserad och tigerfri.

Motorerna har blivit snålare och därmed känsligare för föroreningar. Jag har varit med om att hitta en halv barrskog blandat med rost och färgflagor i tanken till nästan nya motorer. Det är klart att en förgasarrengöring inte löser problemet särskilt länge under dessa omständigheter och även om tanken görs ren, så kan ägaren fylla på från samma dunk och återskapa problemet på mycket kort tid igen. 

BF 98 oktan är inte fetare, men den är fri från den 5 % inblandningen av etanol som finns i BF95 . För den som gillar karburatorsprit, så finns den redan med på köpet i BF95.

Det finns annars inga fördelar med BF98 i en liten utombordare motor som kan gå på BF95.

Minutiös renlighet med bränslet och att tömma flottörhuset helt efter säsongen ger enligt min erfarenhet en problemfri motor. Tanka från en ren plastdunk, gärna genom en tratt med ett extra finmaskigt filter.

Alkylatbensin är ett utmärkt bränsle till dessa småmotorer. Finns i lösvikt på en del sjömackar för ca 20 kr/liter. För den som bor i Stockholm kan man t.ex. tanka på sjömacken vid Pampas marina, som också går att komma åt med bil från landsidan. Men kolla gärna först att de säljer alkylat på lösvikt även i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ska titta närmare på det här. Tog isär den idag och tittade å mycket riktigt hela #¤%# förgasaren är full av avlagringar. Så jag tar den till jobbet imorgon å ultra ljudstvättar den sen får jag se om det hjälper eller om det har tagit sig längre in i motorn. Helt ärligt insidan va som sandpapper... klart som fan att flotören hade problem å gåt illbax till normal läge!

Skall försöka å återkomma om det löste problemet eller om jag bara eliminerade 1 orsak ;) ska oxå beställa nytt bränslefilter med tanke på hur förgasaren ser ut. Lätt å byta å kostade 125 kronor så det va inga pengar.

 

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjør en boks lurium fra Wynns eller STP i bensinen. (spridarrens)

(Ja, jag vet det inte är en innsprutningsmotor, men det rensar dina klena hål i förgasaren)

Eieren bør ta en Gammel Dansk for att inte svära..............*lol*

 

Små fyrtakatare är leksaker, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...