Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
M_i_c_k_e

Vad gör jag för fel? - Garmin 421S

Rekommendera Poster

Hej.
Har precis börjat använda min Garmin 421s lite mer men det är en sak jag inte får till riktigt. Nämligen navigeringen. Är det inte tanken att man bara ska kunna skriva in vart man ska så ska GPS'n visa rätt väg? (Läs säker).
När jag tex väljer Navigera till efter att ha valt en destination så får jag mycket riktigt upp en färgad linje att följa MEN .... Det blir fågelvägen oavsett om det är över land, över grund eller till sjöss. Behöver man ställa in något mer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 4010 heter det Instruktioner till.

Sen behöver man ställa in hur djupt båten går osv men det kanske du har kläm på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Testade det och får då istället Autofunktionen kan inte beräkna rutten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske tur att det inte är jag som sätter agendan för tekiska inaovationer. Då hade vi nog fortfarande navigerat med hjälp av solsten och på känn.

Just det där att skriva in ett namn dit man skall och låta tekniken bestämma hur du skall gå tycker jag är en farlig väg.

När jag är på sjön, är det jag som bestämmer var jag skall segla och jag som bestämmer graden av säkerhet på den rutt jag går. Är det fint väder med nästan ingen vind och sjö kan jag gå otäckt nära uppgrundningar och snika mellan holmar och skär. Är det dåligt väder med mycket vind och sjö så får man välja en så säker väg det går. Att överlåta detta till en dator - nej tack.

Däremot har jag digitala sjökort både i en laptop och plotter. Men det är egentligen ett komplement till pappersjökortet, även om jag måste erkänna att den huvudsakliga navigationen sker med de digitala hjälpmedlen. Men det är jag som bestämmer vilken väg jag skall gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enig med dig Toaen.

Det har blivit för mycket elektronik istället för sunt furnuft.

En i min hamn kör över ett grund och river upp botten och slår av drever, och har sedan mage att påstå att märket står 5 meter fel, ett fast märke som står nerborrat i urberget sedan jag var tonåring.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och lägg till alla som skall ligga mitt på farledslinjen oavsett hur mycket utrymme det finns....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. När jag åker bil är jag komfortabel med att låta GPS'en välja åt mig. Vägar är väldefinierade, min bil kan åka säkert på alla typer av vägar.

På sjön....mer tveksamt. Tycker din GPS faktiskt är ganska smart som ger dig fågelvägen. Längre kommer man inte med enbart elektronik.

När jag ska åka någonstans så är gången:

1. Hur blåser det just nu och vad är prognosen fram till imorn? Så man vet var man ska parkera.

2. Översiktskortet. Kolla på grova vägval. Vill jag åka med lä från land eller är det raka spåret?

3. Lägg upp en grov rutt (använder Det levande Sjökortet, gamla versionen). utzoomad så jag ser hela sträckan på skärmen.

4. Zooma in på korten, följ rutten och flytta o definiera nya  waypoints så spåret alltid har fritt vatten. Fundera lite på vilken sida av öar man vill gå på. Tänk på bra landmärken och kobbar med fritt vatten runt.

5. Farligheter som inte syns väl ovanför ytan och där man bara har GPS att lita på (inga bra referenser i kobbar och öar); lägg rutten på åtminstone 1/10 distans (180 m) avstånd ifrån.

6. Fundera över ruttval med tanken om GPS'en plötsligt lägger av, var någonstans vill jag vara då? Inte mitt ibland grundflak och grynnor som inte syns över ytan i alla fall. Snarare i närheten av öar med branta stränder.

Sen är det bara att åka!

 



Senast ändrad av Anders_St | 09 juni 2011 | 12:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om viss kritik mot ruttverktyget. Hänsyn till andra faktorer såsom vind påverkar oss på sjön väldigt mycket så smartare val kan man göra själv. Men ska man till en viss punkt har man ändå hjälp av den rutt som ritas upp. Bara för att den finns där behöver man inte åka på linjen utan kan välja smartare vägar ibland och får då en pil i sidled som talar om var den valda linjen finns så att man så småningom kan hitta tillbaka till den utlagda rutten.

Ex på rutthjälp

 

När det gäller säkerheten på t. ex. våran Garmin med tillhörande kort så är den nästan på metern inom de områden där Hydrographica har hjälpt till med mätningen. Körde i helgen genom ett av de mest svårnavigerade områderna i Sthlms skärgård utan utkik och bara med hjälp av plottern och kunde se undervatenssten efter undervattenssten passeras på kort avstånd.

Här åkte vi. http://kartor.eniro.se/m/aVhtl 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte nån har riktat nån kritik mot ruttplaneringsverktyg. I varje fall inte jag.

Det jag vänder mig mot är tron om att man skriver in ett namn i en ruta och vips får en välplanerad  säker rutt upplagd i plottern. Nu fungerar det ju inte heller så på den nämnda plottern om jag förstod saken rätt.

Var ute på Fiskarföreningen Norden i ett annat ärende. De hade just den plottern uppställd. Frågade en av killarna, men han trodde att plottern bara la upp en rak linje till det mål man sökte och eventuellt fann. Vi försökte med en ö, men namnet på ön hade ett ö i sig och det gick inte att skriva ö så vi fann inget. Kanske en inställningsfråga. Varken han ell jag hade tid att fortsätta leta. Jag tror bara att den markerar närmsat vägen till ett sökt mål.

När jag första gången seglade med digitalt sökort mellan Kåge (norr om Skellefteå) och Haparanda, hade jag ägnat vintern åt att lägga in waypoints och skapa ett flertal alternativa rutter. När min fru klivit ombord på långfärdsbussen mot Stockholm och jag vände stäven söderut  hade jag en waypoint. Svinninge Marina, Åkersberga.

Idag lägger jag nästan aldrig ut några waypoints och skapar aldrig några rutter. Man ser ju var båten är på det digitala sjökortet. Det är ju som om man hela tiden höll pekfingret i pappersjökortet. Nu seglar jag sällan fortare än 4 knop och aldrig fortare än 8, så jag har ju tid att både hänga med i verkligheten och på kortet. (läsa en och annan bok, dicka kaffe, splitsa ändar, göra lusplattingar mm Det har tom hänt att jag polerat och vaxat på överbygget för att ha nåt att göra under de timmarna Autohelm sitter vid rodret)

Det kan naturligtvis va bra att ha en ruttlinje att hålla fast i för folk som inte trivs på sjön wink Dvs såna som flyger fram i 15-20-30 knop.

Var du inom området med all flugskiten som du var ut och körde?

Alltid kul att se dina videosnuttar från dina irrfärder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kom från Nämdö som ligger i väst och gick in mellan Hamnskär och BrunskärsTrätskär och gick igenom Hamnskärssund. In mellan Brunskärs Trätskär och Brunskär in i Brunskärssund men valde sedan att gå i det smala sundet mellan Brunskär och den lilla holmen söder därom (Gumskobben) och sedan gick vi in mellan Brunskär och Ormskär. Utfart skedde mellan de gamla brofästena i Ormskärsströmmen.  Ruttplanering användes inte och jag använder det ytterst sällan men jag tycker det är bra att det finns. 

För ca 100 år sedan ägdes området att en man som älskade att jaga men hatade båtar så han lät bygga broar ända nerifrån Gillinge och upp till detta område för att torrskodd kunna jaga.

Kul att mina klipp uppskattas av andra än mig. Har alla på ett usbminne i tv;n till regniga dagar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde i helgen genom ett av de mest svårnavigerade områderna i Sthlms skärgård utan utkik och bara med hjälp av plottern och kunde se undervatenssten efter undervattenssten passeras på kort avstånd.

Gulp. Jag har inte det förtroendet för elektronik. (Jobbar med det själv.) Jag lägger som sagt rutt med tanke på var man vill vara när GPS-skärmen plötsligt blir svart eller fryser till stillbild.... Inne i trånga områden är det inte GPS utan Hydrographica's papperskort som gäller och att följa med ordentligt var man är. Papperskort blir inte svarta helt plötsligt... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket kloka synpunkter men ingen lösning på mitt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I årets upplaga av Garminkortet står inte fria djupet i t. ex. sundet melllan Brunskär och Gumskobben så frugan satt med Hydrographicas papperskort och gav den info jag saknade.

Föreslagna leder och toaletter i området syns inte heller i plottern men på papperskortet.

Hamnskärssund är genvägen som ortsbefolkningen använder sig av när de ska till Långviksskär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till M_i_c_k_es problem: Jag har samma problem när det är en rutt med många girar, t.ex i en kanal. De enklare GPSerna har inte kapacitet att hantera så många brytpunkter och kursben som krävs. Men på enklare rutter så funkar det (Garmin 526)
 

Och för att lägga sig i sidodebatten: Jag använder autoruttverktyget ibland. Jag gör det för att få en grov kurslinje att styra efter så att jag inte tappar bort åt vilket håll jag ska när jag zoomar in plottern för att titta på detaljerna. Ungefär som man använder en GPS i bilen. Inte för att undvika att köra av vägen, utan för att hitta rätt väg.

/Rocketman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste konfigurera din båts djupgående och även föra in säkert djup i parametrarna för att plottern ska kunna lägga ut en säker väg till målet. Sedan om du sitter hemma och övar så funkar det inte alls om inte plottern har satellitkontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

g2 Vision kortet måste du ha har du bara g2 kortet så har du inte guide till// alla kort utom small kortet har guide till// eller så måste du uppgradera ditt befintliga kort du har,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...