gunny 1 Postad 6 Juni , 2011 Har ett litet problem med min VP145a Den läcker på sjövatten sidan vid silen på högre varv. Tomgång och upp till 6-10 knop är inga problem. Min teori är följande, men behöver era tanker och tips. Dåligt flöde från silen och ut. Jag har nytt lock på silen som är tät, men när trycket blir för högt från impellern och för mycket motstånd efter silen, då läcker det i övergång mellen plats och metalrör (inte 100%) Om jag stänger av motorn efter läckas och lättar på sillocket står vattnet kvar, men försvinner när jag tar bort locket med ljudet av under/övertryck (slurpljud) och vattnet rinner ut. Är detta normalt? Orsak vid fel? Åtgärd? Hur kan jag kolla kanalen från silen och ut? Sen är vattnet som står kvar i silen jättevarm. Ska det vara så? Har märkt att när jag drar på, över 10knop blir motorn varm och stiger mot det röda fältet kanska snabbt och den läcker. Vad tror ni om detta? //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 6 Juni , 2011 Hej Jag säger att med mycket stor säkerhet så är det avgaslimpans utloppskanaler för kylvattnet som är täpta, dom brukar bli så efter ett antal år. Det brukar att sluta med ett byte av avgaslimpa till en kostnad av ungefär 8500 kr i material. Det kan även vara skräp i oljekylaren men det är mindre troligt. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 6 Juni , 2011 Går det att tryckprova systemet eller visuelt inspisera avgaslimpen elleroljekylaren? Ska sägas att motern installerades och köptes från Micab för ca 4 år sen och va senast i vattnet säsongen 2009 ifall det kan påverka det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snabbe 0 Postad 6 Juni , 2011 hej jag installerade en aq140a nu i våras i min båt jag hade problem med läckande lock vid gas pådrag men temp o allt är som det ska, ska tilläggas att avgaslimpan är ny också. Men det jag gjorde var att ta bort gummipackningen ifrån locket och la dit en m12 rostfri bricka sedan vände jag packningen om o satte dit den igen sen va det tätt. Kanske inte den bästa lösningen men den funkar för mig. Mvh snabbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 6 Juni , 2011 Jag har ett helt nytt lock, men det jo inte säkert det håller tät för det. Ska kolla denna möjlighet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 6 Juni , 2011 Hej Oljekylaren kan du ta av gavlarna och kolla om det sitter skräp i rören, du behöver lite o-ringar för att sätta i hop igen. Avgaslimpan måste du demontera för att bedöma, du behöver packningar och lite o-ringar för att sätta ihop om det skulle vara fel. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 6 Juni , 2011 Ok, får inhandla lite delar då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 12 Juni , 2011 Jag hade samma problem och sympton som du. Läckage från det locket, vid lite högre gaspådrag. Såväl lock som packning såg okej ut. Jag läste sedan här på forumet att det under gummipackningen ligger en metallskiva, och att den vill ha fett mellan sig och locket, samt mellan sig och gummipackningen. Två klickar fett senare var det tätt. Det var en sån grej som i alla fall jag aldrig hade kommit på själv, så min förväntan att vbli av med både skjorta och byxor slutade med en tub fett för kaffepengar och tio minuters jobb. Kolla detta först, innan du lägger pengar på att byta hela delar. Senast ändrad av sa0azs | 13 juni 2011 | 00:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser