Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Fantomax

Hjälp!

Rekommendera Poster


Hejsan!

Har nyligen blivit med båt(första) och har redan stött på lite problem som jag hoppas några kunniga inom området skulle kunna hjälpa mig med!

Vi har köpt en bayliner 1802 capri med en force 85 motor från 1989. Den går jätte bra när du kommer ut på vattnet och kör men strular vid tomgången.

 

Problemet:

Båten dör efter ett tag (30sek-3 minuter ungefär) på tomgång samt när du skall åka iväg när den lägger i växeln såvida man inte ger fullt gaspådrag vilket kan hjälpa och du kommer iväg. Dock så blir det problem när man skall parkera då båten väldigt lätt slår av när du tuffar på tomgången och sedan gasar lite lätt(både fram och bak).  Detta är inte så roligt om det finns båtar tätt intill eller att du kommer lite för snabbt in mot bryggan och vill lägga i backen och motor lägger av.

Det känns som att det kan vara ett sopparelaterat fel då den bolmar och luktar mycket bensin på låga varv. Tändstiften är väldigt blöta.

Sedan är det en sak till som är konstig. Den vill knappt starta med motorkåpan på men oftast utan problem med kåpan av? Detta kanske har någon koppling? Då den får för mycket soppa och för lite luft med kåpan på?

Tacksam för svar!

 

Med vänliga hälsningar

Jesper Thorell



Senast ändrad av Fantomax | 06 juni 2011 | 12:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som de du är inne på. fel soppa/luft blandning.

Har du kollat förgasarna (gissar att det är det på motorn)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är förgasare!(motorn är en 3cylindrig tvåtaktare).

Skall man kolla efter smuts i förgasarna då?

Om man leker med tanken att den får för mycket soppa, kan det då i teorin hjälpa att köra utan kåpa för lufttillförseln?

Och borde detta kunna lösas med att man stryper ner soppatillförseln?

 

Tack för svar!



Senast ändrad av Fantomax | 06 juni 2011 | 14:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara skit eller vatten i förgasarna men skulle tro att den helt enkelt är feljusterad på lågvarvs registret.

Nu vet jag inte hur förgasarna ser ut på Force men det sitter troligtvis en skruv som man justerar lågvarvsdelen på förgasaren.

Felsymtomen som du skriver om är exakt vad som händer om förgasarna är feljusterade.

Men först lite grundläggande felsökning, Choken ligger inte på, inget läckage (tjuvluft) vid förgasarfotspackningen. förgasarna flödar inte, Membranet till soppa pumpen helt annars så drar den på sig soppa direkt in i vevhuset. Är detta ok så kan du börja att justera lägvarvsnålarna.

Börja med en grund inställning nålarna utskruvade 1 1/2 varv, dra dom inte härt i botten.

Här blir det ett meckande mellan tomgågsvarvet (justerskruv nonstans på länkaget) och lågvarvsnålarna.

All testning efter justering måste göras ned växel i. Justera varvet till runt 900 rpm förtöj båten säkert o peta i framväxel den ska kunna stå i det här läget minst 5 min utan att stanna..

Prova att skruva på nålarna systematiskt ca 1/2 varv åt gången. Börja med att skruva ut och se om varvtalet sjunker eller ökar justera med tomgångs skruven så du efter varje just. ligger på ca 900 rpm. i med växel o prova varvtalet bör sjunka till runt 600-700 rpm. När du skruvar ut så rikar du på soppan och varvtalet sjunker, in så ökar varvtalet till en viss gräns för att sedan sjunka men då går det för snålt.

Gasa ur motorn på friläge efter varje test. Det är bättre att den går något rikt än snålt för då stannar den garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack!

Skall testa detta och hoppas på förbättring!

 

Med vänlig hälsning

Jesper Thorell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundinställningen skall vara 1 1/8 varv ut från botten, OBS! Ställ aldrig blandingsskruvarna mindre än 1 varv ut från botten då riskerar du att bränna hål i kolvarna pga för snålt ställda skruvar. Detta är väldigt vanligt på 3/4 cyl. Chrysler/Force Justera tomgången på skruven som stoppar tändförställning/gasspjället mot motorblocket. Du skall ha 700rpm med växel i på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...