Allard87 0 Postad 5 Juni , 2011 Hej. Min motor har börjat ge ifrånsig ett slående ljud. Detta kommer endast när växel Framåt ligger i. Det uppstår inte vid lite gas utan börjar när man drar på lite och försvinner vid max. Slagen ökar med varvtalet men låter som snabbast med ca 1 sek mellanrum. Tycker det är för långt mellanrum mellan slagen för att det skulle kunna vara axeln eller proppellern. Oftast slår det i takt , men det kan även bli tyst i några sekunder. Ljudet uppstår inte vid back eller med bara handgas. Är det någon som har någon idee på vad det kan vara? Då jag inte lyckats hitta vart ljudet kommer ifrån. Är 98% säker på att ljuder kommer från motorn och inget annat. Motorn är en Mercury 80hk årsm 90. Tacksam för ideer. // Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 6 Juni , 2011 Ingen som kan ge mig nåt tips? Kan någon pump ge ifrånsig slående ljud? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 12 Juni , 2011 Försöker igen. Några ideer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 12 Juni , 2011 Ta av huven på motorn och låt någon annan köra båten.. sen kan du lyssna vart ljudet kommer ifrån. Kanske kan vara svårt att lokalisera, men du kan ju i alla fall få ett hum om var ifrån det uppkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 13 Juni , 2011 Har försökt att lokalisera ljudet när någon annan körde båten.. Men får försöka igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 13 Juni , 2011 Ett riktigt långskott men det är inte motorkåpan som är lös? Packningen under locket kan väl torka ut och då blir det lite glapp där som kan klappra... Har en kompis med ett sånt lock men det är iofs jädrigt tydligt och lätt att hitta men i alla fall en idé Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 20 Juni , 2011 Tyvärr är det inte kåpan heller. Letar fortfarande efter felet. Men tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 28 Juni , 2011 Eftersom jag inte kommer någon vart så tar även jag hjälp av youtube. http://www.youtube.com/watch?v=YJQYGo9tHIo Någon som kan ge mig tips ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkann 0 Postad 1 Augusti , 2020 Vet att detta är en gammal tråd men fick du reda på vad felet var? Har samma problem med en mercury 100hk 4-takt -07. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser