Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
WaWa

Starproblem Mercruiser 5.0 MPI, endast klickljud.

Rekommendera Poster

Jag har i helgen sjösatt och tyvärr fått startproblem på min Mercruiser 5.0MPI, (2005) . Trotts att batteriet är fulladdat, SmartCraft intrumentet visar att allt är OK, så när jag vrider på startnyckel, så klickar det bara. Gör jag flerar försök så startar motorn i regel utan problem på tredje försöket.

Jag har idag försök lokalisera klickljudet och bedömmer att det kommer från ovansidan på motorn, först trodde jag det var något av de 2 Hella reläerna uppe på motorn (lite mot barbordssida), men tror nu mer på att klicket kommer i närheten från den röda automatsäkringen som sitter mitt uppe på motorn.

Ännu så länge har jag inget stort problem, motorn startar (peppar/peppar) alltid. Men det känns lite olustigt.

Någon som har något tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Fick ett tips av en kille på jobbet om att jag trots att SmartCraft instrumentet anger Battery = OK, skulle ha dålig kontakt på batteriet.  Någon som tror på det? Eller något annat tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Om motorn bara klickar när du vrider om startnyckeln är mitt tips att det är startmotorn som krånglar. Precis som du beskrivit problemet har jag upplevt i bilar men även senast i höst då vår båt med en Mercruiser hade samma problem. Efter byte av startmortorn fungerar allting som det ska.

Tekniskt sett så är det så att en solenoid som slungar ut drevet i startmotorn tröttnar och kan därför inte greppa tag och driva runt motorn. Det här upplevs som ett klickande ljud vilket i själva verket är ett klick från din dåliga solenoid.

På min båt sitter startmotorn nere till vänster om du står vänd mot aktern. Det är inte särskilt krångligt att byta och det är inte heller särskilt dyrt. Om jag kommer i håg rätt kostade min nya startmotor 1400:-.

Kanske kan du lokalisera klick ljudet med hjälp av någon. Alla problem är olika men jag skulle börja min felsökning här.

Hittade även följande där man är inne på samma sak: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=299429&highlight=mercrusier 5,7

Mvh /H

Senast ändrad av Offerdal | 08 juni 2011 | 10:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...