Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
jockelindberg

ingen gnista

Rekommendera Poster

Hej jag har en yamaha 55 hk, tvåtaktare, årsmodell okänd med täningsproblem. Tändstiften får ingen gnista när man försöker starta motorn. Någon som har koll på vilka värden (volt, ohm, mm) som motorn skall ha vid olika stationer när man mäter? Är inne på att CDI-boxen kanske har gett sig, hur mäter/ kontrollerar man boxen´ s funktion? Fick väldig svag gnista i början men har nu ingen alls, är oerhört tacksam för all hjälp och ideér på vad som kan vara problemet i min motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitachi CDI:n på dessa är tyvärr benägen att gå sönder. Jag har skrivit ganska mycket om detta tidigare, bl.a. hur man kan laga CDI:n. Använd sökfunktionen eller googla på tex.  

yamaha 55 CDI site:www.maringuiden.se/forum

Oftast är det en cyl. som lägger av, att det är båda kan tyda på att det är något annat än CDI:n i ditt fall.

Kolla tändningstrådar jag svarat på tidigare idag, där limmade jag in länkar till sidor där du kan få specar på resistans i spolar etc. Jag tror det finns data även för din motor där.

Senast ändrad av guestsson | 05 juni 2011 | 23:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.!

Jag hade själv problem med gnista på min Evinrude. Ta bort ström kabeln som går till motorn, ta sen ett bilbatteri och start kablar. Ta ena kabeln och se verkligen till att den får jord. Sen tar du kabeln och fäster på startmotorn och sen nuddar plusen på batteriet. 

Jag gjorde på detta sätt och fick då gnista igen, det vissade sig att det var fel i tändningslåset.

Sen är det ju bakåt du får söka, kabelbrott med mera. Kanske hjällper för dig också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddspole till kondingarna ca 200 V.

Senast ändrad av guestsson | 07 juni 2011 | 00:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är tveksam till att du skall kunna mäta detta med en vanlig multimeter. Du behöver ett toppvisande instrument. Men det har du kanske insett redan. Jag hade ett oscilloskop när jag höll på och mekade med detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hade också en 55hk Yamaha en tidig 80-talare med liknade problem.

På den var det den flytande tändplattan som satt fast efter vintern, den skall (om jag kommer ihåg rätt?!) justera tändningen efter motorvarv.

Kolla den och sedan att du har ström överhuvud taget till tändspolen när tändningen är påslagen.

//RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, men det mesta är ganska enkelt att svara på.

Vad är det du undrar över?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...