Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
explano

Vad är hundsvott?

Rekommendera Poster

Håller på att göra ett nytt bomnedhal och blev rekomenderad att använda ett block med hundsvott. Kan någon därute förklara vad ett hundsvott är och hur man använder det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hundsvotten är alltså det lilla utsticket i blockets förlängning som man fäster tampen i. Ett lämpligt arrangemang skulle kunna vara att ha detta block vid mastfoten och ett enkelblock på bommen. Man får då en utväxling på 1:2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förklaringarna. Jag har just köpt en block av samma typ som DannyJ länkar till och hade tänkt göra som Torsten rekomenderar. Men jag visste inte att det kallades för hundsvott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men till kicken (bomnedhal) behöver du betydligt mer utväxling än 2:1 om det ska vara lönt.

Jag vet ju inte vad det är för båt, men 8, 12 eller 15:1 är inte ovanlig utväxling på kickar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi talar nog om olika saker. Det är inte kicken jag gör en ny utan det nedhal till bommen som spänner upp mastliket. Där använder jag samma typ av utväxling som den som tidigare suttit där i snart 30 år. Provadeden nya  i dag. Funkade perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, en cunningham alltså, inte bomnedhal....

Även där hade jag utväxlat mer än 2:1, på i stort sett vilken båt som helst för att kunna ta hem tillräckligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cunningham går genom seglet.

Jag antar att ts menar att han fäster det övre blocket i bommen och drar ner bommens mastinfästning  en bit  för att spänna upp mastliket, dvs bomnedhal.

Jag har samma arrangemang på min båt, block med hundsvott på däck och ett enkelblock i bommen.
Dessutom har jag även bomlyft för att kunna höja bomen, bra i hamn...

Senast ändrad av Raceboat | 07 juni 2011 | 10:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, nu tror jag att jag är med...

Bomen löper alltså i skena på masten? Så man använder funktionen ungefär som en cunn. då?

I stand corrected... :)

Men jag vidhåller att med 2:1 kan det inte vara något man använder som trim under segling då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder det bara vid segelsättningen. I princip funkar det , och används, som ett motriktat storfall om du förstår hur jag menar.
Bomfästet löper, på min båt, i likrännan. Den största fördelen är att när seglet är nere kan jag höja bommen så att det blir ståhöjd under

Sen använder jag kick och cunningham efter behov på sedvanligt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...