kennyplesner 0 Postad 5 Juni , 2011 Hej! Jag håller på och meckar med en gammal yamaha utombordare från -84. Själva motorn går klockrent, däremot är jag lite osäker på hur pass bra drevet (eller vad det nu heter) . När motorn ligger i neutral kan man snurra propellern utan problem eller motstånd. När jag lägger i en växel och snurrar på den så känner man hur den hugger fast och snurrar drevet uppe i motorn. Men... Det känns nästan som att den slirar lite för ibland snurrar man på propellern utan att det snurran uppe imotorn... Det känns som den bara slirar eller glider runt istället... Hoppas ni förstår vad jag menar och har ett enkelt förslag på lösning.. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennyplesner 0 Postad 5 Juni , 2011 Trött som jag är glömde jag skriva frågan... Ska man kunna snurra på propellern utan att axeln upp till motor snurrar när den ligger i växel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 Juni , 2011 Gäller detta oavsett vilket håll du snurrar åt? Det är normalt att framväxeln frihjular åt ena hållet. Var försiktig så att motorn inte startar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennyplesner 0 Postad 5 Juni , 2011 Hej igen! Var ute och kände på den och det gäller båda hållen. Jag märkte att den muttern som håller fast allting satt lite löst. Jag spände den med en skiftnyckel så hårt jag kunde och då funkade det! men... Efter lite snurrande så började den slira igen... Men nu känns det som att muttern fortfarande sitter hårt... Innebär det att muttern kanske behöver bytas? Hur hårt kan man spänna den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 Juni , 2011 Menar du muttern på propelleraxeln. Propellern sitter med splines på axeln. Muttern skall bara hindra att den ramlar bort men tar inte upp några vridkravfter. Kollla. om propelleraxeln står still så att propellern slirar i navet. Då är det fel på propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennyplesner 0 Postad 6 Juni , 2011 Hej igen! Ja, jag menar propelleraxeln... Ursäkta att jag inte använder rätt termer men jag är nybliven båtägare... Jag provade snurra på den och propellern snurrar utan att axeln rör sig. Om det nu är så att det är propellern som är kass, vad kan jag då räkna med i pengar att få det utbytt hos ett en firma? På ett ungefär...? Är det kanske något man kan fixa själv om man är hyfsat tekisk på övriga grejer...? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 Juni , 2011 Propellern är kass. Kan gå att laga. Kolla Propellertrim el. liknade. Ny 1000-2000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser