Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Unikum

Mercury 50 Hk -95 saknar gnista - felsökning?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en 3-cylindrig Mercury, 50 Hk, från 1995 som saknar gnista på samtliga 3 tändstift. Har påbörjat felsökning men kommer inte vidare och hoppas på hjälp från er lite mer rutinerade!

Bakgrund

Båten sjölades i början av maj. Första gången var den svårstartad men efter start gick den bra förutom att den dog på tomgång. Försökte åtgärda detta genom enklare saker såsom nytt bränsle och ny bränsleslang men det hjälpte inte. Körde motorn i ca en timme och efter ett kort uppehåll startade den först lätt, men dog vid gaspådrag. Efter det tog det oändlig tid innan den startade. Efter det har jag startat båten vid ett par tillfällen och även om den varit svårstartad så har den gått igång. Men förra veckan när jag skulle ut startade den inte och jag har inte fått igång den sen dess.

Felsökning
I samband med felsökningen upptäckte jag att laddningsregulatorn av okänd anledning kortslutits. Detta såg ut att vara en gammal skada och det var en del korrosion på bakstycket av regulatorn vilket jag juppfattat gör att jordningen inte var ok. Nu sitter det en ny laddningsregulator på plats men det har inte löst startproblemet. Jag har även kollat dödmansgreppet och ser ut att vara helt intakt men jag har inte mätt det.

Tändspolarna ser hela ut men hur mäter jag att de är ok?

Är det konstant spänning på till tändspolarna eller bara vid start och gång?

Hur mäter jag switchboxen får ström?

Ligger det konstant spänning till switchboxen eller generas den bara under gång av statorn?

Tacksam för alla tips som hjälper mig vidare i felsökningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en så kallad CDI-tändning. Hur denna funkar har jag och andra skrivit om tidigare. Sök om du är intresserad. CDI-tändningen är i princip helt separerad från 12-V systemet, men det finns sällsynta felfall där 12 V-systemet kan tänkas påverka CDI-tändningen. Åtminstonne anser Mercury det i sina felsökningsschema. Jag tycker att du i detta läge kan utgå ifrån att det inte finns något samband.

Koppla ur den svartgula stoppledningen vid CDI:n. Sök om du vill ha ytterliggare förklaring. 

Angående uppmätning, kolla om du kan hitta något i dennaåd tr:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=365279 

Det finns mer att botanisera i.

http://www.cdielectronics.com/TechService/ 

Senast ändrad av guestsson | 05 juni 2011 | 21:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har botaniserat en hel del bland tidigare inlägg och ska testa att koppla ur som du beskriver så får vi se vad det ger för resultat. Återkommer med besked.

Tack för hjälpen så länge!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gav tyvärr inget resultat att ta ur den svart/gula kabeln vid CDI-boxen. Det kom fortfarande ingen gnista. Felsökningen fortsätter och jag tar gärna emot fler tips på vad som kan vara galet. 

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.!

Jag hade själv problem med gnista på min Evinrude. Ta bort ström kabeln som går till motorn, ta sen ett bilbatteri och start kablar. Ta ena kabeln och se verkligen till att den får jord. Sen tar du kabeln och fäster på startmotorn och sen nuddar plusen på batteriet. 

Jag gjorde på detta sätt och fick då gnista igen, det vissade sig att det var fel i tändningslåset.

Sen är det ju bakåt du får söka, kabelbrott med mera. Kanske hjällper för dig också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn går att rycka igång utan batteri, 12 V-systemet har inget med tändningen att göra. I tändningslåset finns en brytare som jordar den svartgula ledningen som nämns ovan. Det är konstaterat att det inte hjålper att kopplan ut den svartgula ledningen och därmed går det att utesluta tändningslås och säkerhetsbrytare från felsökningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När min motor (Mercury 3cyl 80 hk) tappade gnistan på alla stift så var det statorn som var boven.

Men skulle det visa sig vara cdi-boxen, så har jag en som ligger.

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

nu har felsökningen fortgått och något mycket spännande har inträffat.

Vi började med att på nytt kolla om det fanns gnista och det fanns det inte. Vi gick bakåt, från tändstift, tändkabel, spole, CDI och till stator och hittade inget. Vi lossade då på nytt flera delar och kontrollerade om vi visuellt kunde hitta några fel. När vi fått allt på plats igen mätte vi på nytt och hittade ström från statorn och helt plötsligt hela vägen fram till stiften! Vi har hela tiden mätt med bl a tändinställningslampa och spänningsmätare mm men vad som var felet har jag ingen aning om???

Eftersom det nu finns gnista försökte vi naturligtvis starta den men den är otroligt svårstartad. Vi saknade startgas och det var först efter att hällt lite bensin rakt i cylindrarna som den startade, och då startade den direkt. Tyvärr dog den mer eller mindre omedelbart när den fick bränsle den riktiga vägen. Har ni någon aning om vad det kan vara som gör den så tjurig?

Är det för mycket olja eller för dåliga stift? Med rent bränsle i cylindrarna startar den direkt men efter det klarar jag inte av att hålla igång den oavsett hur jag gör. Kan oljan vara problemet? Bensinen är helt ny.

Det hela tog en väldigt oväntat vändning men det känns bra att den startade men nu gäller det ju att få den att gå också. Redan tidigare var det problem att få den att gå på tomgång.

Tack för fortsatta tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...