Gå till innehåll
måndag 07 april 2025
TobiasGren

Behöver en kronmutter

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett problem!

Jag har precis köpt mig en Båt med följande utombordare: Mariner 60 Hk -78 (motornr:675 L 305724)

Min motor startar fint och låter bra men då jag saknar kronmutter kan jag inte montera propellern (det är inget skämt)

Nu har jag sprungit runt till flera båthandlare här i Lidköping och ingen kan hjälpa mig, muttern har nämligen utgått från Jamaha och deras reservdelssortiment.

Är det någon som sitter på en beg. mutter eller är det någon som vet vilken typ av gängning denna motor har...

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få,

Vänligen

Tobias

Senast ändrad av TobiasGren | 05 juni 2011 | 20:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag kolla den Amerikanska marknaden direkt, jag vill verkligen ut på sjön snart :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visserligen inte i din stad, men göteborgs skruvcenter har hjälpt mig ett par gånger med skruv och mutterproblem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra inlägg, ni har gett mig många nya trådar att dra i. Skönt om man kan ordna en mutter i Sverige, helst då i Lidköping :-)

Men än en gång tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iboats kunde inte hjälpa mig, deras råd var att söka begagnat via forum. Nu har jag skickat iväg flera mail till olika marina företag här i Sverige, nu hoppas jag på napp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla hjälpsamma!

Tror ni att man kan få reda på gängtyp och gängdimension via servicehandboken?   Jag kanske skulle införskaffa mig ett ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knappast, men det du behöver är egentligen bara ett skjutmått och gängtolkar. Med dessa verktyg kan du mäta diameter och gängstigning. Jag skulle tro att det är en metrisk gänga. Men, runt 1978 samarbetade Yamaha med Mercury, så det kan ev. vara samma växelhus eller åtminstonne kronmutter som på Mercury av motsvarade storlek och årsmodell och då kanske tum. Men jag vet inte om så är fallet. Jag vill minnas att Merc redan tidigt hade självlåsade mutter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog inne på samma linje som guestsson att det troligen är en Yama-Mariner eftersom Mercury länge haft Nylock-mutter och en bricka som man viker ner öronen på. På Yamahas mellanklassmotorer är propellermuttern M16 x 1,5, dvs det som vanligtvis benämns som M16 fingänga. Förmodligen är det du söker om du har en Yama-Mariner.

Edit: Kollade i mina listor och 675 är modellkoden för den 60 hästare Yamaha byggde mellan 1977 och 1980. Det är alltså en Yama-Mariner du har. Stämmer även övriga nummerserier direkt mot Yamaha är även din motor lite nyare än du tror. Det nummer du har motsvarar en Yamaha 60 från 1980.  Däremot är jag inte helt 100 på om M16 x 1,5 användes på så gamla Yammor, men troligen är det så.

Senast ändrad av jarb | 09 juni 2011 | 00:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...