Jonathan84 0 Postad 5 Juni , 2011 Hejsan! Skulle ut och testa båtmotorn idag som jag nyligen har köpt, ifrån början så fungera inte motorn (ingen gnista) och kom fram till att det var el fel i tändningslåset. Nu till själva felet, motorn startar utan problem, men när jag väl ska lägga i växeln (framåt) så kan man bara gasa lite för annars hoppar växeln ur. Vad kan detta bero på ? har försökt att ändra på gasreglage kablarna med mera men uppstår samma problem. Någon som har några bra tips/råd? Tacksam för svar. / Jonahan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 5 Juni , 2011 Se denna tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=397368 Om växeln hoppar ur så är antagligen clutchen i växelhuset sliten och då blir tyvärr besvärlig/dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonathan84 0 Postad 5 Juni , 2011 Okej, kan inte vara något som jag gjort fel med inställningarna? man måste trycka rätt hårt på reglaget för att få i växeln, det känns alf inte rätt när den väl kommer i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 5 Juni , 2011 Har du köpt båt med motor eller har du monterat motorn själv. Berätta mer vad du gjort med reglage etc innan problemet uppstod/konstaterades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonathan84 0 Postad 5 Juni , 2011 Tänkte på en sak här ---> http://www.crowleymarine.com/johnson-evinrude/parts/44375.cfm Om man kollar på siffra 10 så är det ju en växelspak. Om man sen tittar på siffra 3 så är det en lång skryv. När jag köpte motorn så fanns ej den på motorn(skryven), men har nu införskaffat mig en sådan som på bilden, kan det vara så att siffra 3 är en skryv för att hålla växel förraren inne i huset? den är rätt så lång. Om den har någon funktion ihop med växeln och att det är det som gör att växeln hoppar ur? Är helt ny inom detta område så jag är väl helt ute och cyklar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonathan84 0 Postad 5 Juni , 2011 Båt och motor var tillsammans. Jag behövde köpa längre reglage vajrar, så motorn har väl ägaren innan mig haft på en annan båt. När jag väl satt ditt dom nya så ställde jag in så att fram & back gick i, men testade ej i vatten vid just det tillfälllet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 5 Juni , 2011 Har tvärr ingen erfarenhet av hur OMC är konstruerade. Någon annan kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser