Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
nyppa

Hur stor motor kan man ha på Ryds Hajen HT

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Ryds Hajen HT -79 med en Mariner 80 hk på. Börjar bli sugen på att uppgradera lite och undrar hur mycket kan jag hänga på den egentligen? Jag har spanat in en Mariner 140 hk motor. Tror inte den är så mycket tyngre men frågan är väl hur akterspegeln klarar påfrestningarna som bli vi acceleration. 

Vad tror ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...

Hajen e väll den tidiga modellen av Ryds 49 HT och 500 HT och den e endast godtjänd för 60Hk enligt Ryds själva och vad jag fått fram så godtjänner försäkringsbolaget en motor upp till 70HK men sen vad den pallar med vågar jag inte lova nått om.

Jag har själv Ryds 49 HT och håller på att jaga rätt på en motor till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja det stämmer bra förutom att det max rekomenderade hk är 65. Det var inga problem att få min försäkrad med en 80 hk. Men det är inte det den här tråden handlar om utan hur stor motor den pallar.

Vad hade du tänkt dig för storlek på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Je efter som både Atlantica och Mitt försäkringsbolag sa Max 70 Hk och Ryds max 60 Hk när jag ringde dom så vet jag inte om jag ska ha mer än 70 Hk men om du vet nått bolag som försäkrar med större motor så kan det ju kul med större spis på spegeln.

Hur går den med en 80 Hk ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har folksam om jag inte minns fel. Ska kolla. 

Ja den går ju jävligt fint det gör den. I början på sommarn när den är nyvaxad brukar jag få upp den i 40 knop ung med hjälp av power trim. Men jag vill ändå ha lite mer power i den. 

Vill jag köra lite mer ekonomiskt vilket i och för sig är väldigt sällan :) så sätter jag på sånna där vingar på kavitationsplattan då planar den mycket tidigare. Nackdelen är ju dock att toppfarten minskar drastiskt så därför sitter dom sällan på. Men kan ju vara bra att ha vid långturer. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 Knop låter trevligt wink får kanske leta större motor då hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Ryds idag. Så himla typiskt....

 

Hej

Detta är inget vi vill ta ställning till kolla med försäkringsbolaget vad de säger



Med vänliga hälsningar



Yvonne Eriksson


Ryds Båtindustri AB, Strandvägen 4, 360 10 Ryd
Phone 46(0)459-397 00, Direct 46(0)459-397 20, Fax 46(0)459-397 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med IF. Jag har en 140hk V4 på min Yamarin 540 som är godkänd för 90hk.

De tar det utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså, tack för tipset. Ska nog ta och ringa runt lite till försäkringsbolagen. Om dom godkänner en större botor och sedan brakar akterspegeln ihop så måste det ju täckas av försäkringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...