Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Urbert

Backväxeln går inte i, skorrar bara

Rekommendera Poster

Hejs,

äntligen är båten i vattnet, går sjukt bra. Har dock ett litet problem som behöver åtgärdas innan den är riktigt som den ska.

Problemet är som följer:

När jag ska lägga in backen så skorrar den bara dvs den går inte i. Har prövat justera reflaget men det hjälper inte. Justerar jag mer så kan jag inte lägga i framväxeln utan att sker på högre gaspådrag.

Motorn är en Evinrude/Johnson 70 hp -75 (75ESR75B)

Någon som känner igen detta?

Väl mött

Urban i Umeå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har växelhuset varit demonterat, t.ex.. för byte av impeller?

Du skriver bara att du fick problem med framväxeln, men lyckades du få i backen genom att justera reglaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejs,

vet ej om växelhuset varit demonterat, vet att förre ägaren hade samma problem. När motorn är av så kan jag lägga i backen manuellt men får inte i backen när motorn är igång. Har dock ej prövat starta den m backen i då jag inte vet om det är lämpligt.

MVH

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ej hur det är på din men på min sitter det en axel på växelhuset med splines som roteras för rätt växel (fram och bak). Ta loss växelhuset och tryck i växelhuset igen och se. Du kan heller inte starta med växel i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problem med växlar duggar tätt idag.

Det är vanligt, men jag vet inte om denna motor har splinsekoppling för växelöverföringen vid delningen mellan rigg och växelhus. Inte otänkbart att den som demonterade växelhuset senast monterat tillbaks det det fel

Se denna tråd.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=397405 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...