Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
snottra

fel som upptäcks i båten under sommaren

Rekommendera Poster

Hej tänkte om att man kan skriva här när man upptäcker fel på båten eller motorn .

Jag upptäckte att min motor släpper ifrån sig vatten ,hm dyrt tänkte jag men så började jag kolla vart det läckte och såg då att det läcker bakom impellern ,tog lös impellerhuset och såg då att det va packboxen som läckte ,bra så billigt blir det ca 20-30kr :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några fel har hittats, lyckligtvis hittills lätta och billiga att lösa.

Vi upptäckte att det läckte vatten, ganska rejält dessutom, från kylsystemet (sjövattensidan) vid lite pådrag. Efter lite letande här på forumet hittades en möjlig lösning, som visade sig fungera utmärkt.

Två klickar fett på metallbrickan mellen lock och packning och det blev tätt igen.

Det andra var att loggen inte fungerade, den var helt död. Nåväl gick ju fint med GPS i stället, men jag sån att jag vill att allt som finns skall funka, annars skall det bort.

Kikade lite bakom instrumenteringen, och noterade att den matades via en strömbrytare. Med den på fungerade den utmärkt.

Båten är en Monark 670 med AQ140/280, ny för året.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade min macerator (Pumpen som maler skiten påväg ut från septitanken) på land med en duttning på strömbrytaren för att se om den funkade innan sjösättning och vilket den gjorde.

Här om dagen fyllde jag septitanken med vatten för att jag tänkte att den stått torr hela vintern och att ev. avlagringar skulle lösas upp om den fick stå några dar. När jag väl skulle pumpa ut så hördes inget alls från pumpen när jag satte på den. 25A säkringen poffade därimot direkt! 

Lite panikartat, då jag inte har någon manuell pump utan får ta en sug genom manuluckan om inte pumpen funkar så plockar jag isär pumpen utan att ta isär slanganslutningarna där den sitter trångt och jävligt lågt ner i båten men lyckas jucka axeln i motorn framåt och sen gick den lättare och lättare!! Efter många svordommar för att få kolen på plats vid ihopsättningen av pumpen så funkade den iallafall. Den hade bara fastnat helt enkelt! Till nästa säsong kommer däckstömning att anslutas då vi får vår sugstation så då är detta bekymmer löst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hej, kul tråd.

Det har varit flera småsaker men en av dom var att ena motorn går varm, det var ju ett bekymer såklart men den blev aldrig överhettad vilket jag tyckte var skumt. Vid fullgas så blev den kallare, ännu skummare tills jag fann ut att det sitter ett konverterat topplock från en bil och på dom sitter tempgivaren bakom vid cylinder 4, på marintoppen så sitter tempgivaren vid termostaten. I verkligeten så är motorerna närmast exakt lika varma. Där var man skraj i flera dagar

smiley

En annan sak som var lite tungt att hantera var att efter en 70 distans lång tur över 2 dagar där allt fungerat perfekt så fick jag problem när jag skulle köra in mellan Y-bommarna vid hemmahamnen. Med dubbelmontage så manövrerar man nu nästan bara med motorerna vid fickparkering men nu vid resans slut så tjyvstannar babordsmotorn på tomgång hela tiden. Det blev till att ratta och använda styrbordsmotorn men även det blev ett litet helvete, det blåste lätt men tillräckligt för att båten skule ta vind.

Till slut fick jag båten på plats, det visade sig att halvtumsmuttern till styrningen hydralcylinder var borta och glappet till bägge dreven var ca 50 mm, det i tillägg med en fungerande motor som inte satt i centrumlinjen gjorde det hela rätt intressant.....

laugh

Senast ändrad av sdk780 | 05 juni 2011 | 18:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen kom på att idag när jag skulle flytta båten till min nya plats så va den svår att starta (mer än vanligt ) gick nästan inte på tomgång ,stängde av öppnade motorluckan å kollade förgasaren såg att det fattades en ställskruv fram med ficklampan å lysta hittade igen den liggandes på motorblocket ,så då fick man användning av min utskjutbara mangnet grej ,sen skruvades den in å startade motorn, sprakade igång å gick på tomgång yes

PS tycker att den här tråden blir nog rolig att läsa då man hittar problem mest hela tiden  smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

motorn startade och gick fint  sen  dog  den vid sjösättning,

Märkligt.. nyladdat battri. full tank... hade provstartat på land... vad f-n kunde  det vara?

bensinkranen var stängd så när soppan i rören var slut så stannade motorn... kosntad 0 kronor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På väg till Vinga tvärdog motorn ute på Rivöfjorden. Efter lite sökande visade det sig att bensinslangen hade glidit av lite grand. Den hade inte blivit ordentligt påtryckt efter vintern. Lätt fixat, men alltid jobbigt fram tills felet är funnet med tre barn och fruga i sittbrunnen.

Efter avslutad tur fixade jag också givaren till ekolodet genom att ta ur och sätta tillbaka säkringarna(sladdsäkringar) till GPSen och ekolodets el-box.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med övriga, rolig tråd. Min båt, en Windy 22DC med en 2005 VP 5.0GXiE (270) SX

För mig började det direkt efter sjösättning. När väl båten hade landat i plurret så öppnade jag motorluckorna för att kolla vattenläckage. Drevet hade varit isärmonterat under vintern.
Torrt och fint var det.
När jag skall starta upp den så går bara starten.. ?? Hörde inte pumpen vilket jag brukar göra.
Kom på att jag brände en säkring som jag inte hade brytt mig om att byta. Detta när jag donade med bränslemätaren. Belysningen hade slocknat till instrumenten. Men kan det vara den som spökar tänkte jag. Visst, skiftade plats på den fungerande säkringen (2 x 8Ah vid instrumenten). Och då lät bränslepumpen igen, men starten var död. Iväg till närmaste marina och skaffa en ny, inga 8:or, får bli en tia istället. Tvungen att ha en glas. Då startade motorn så fint så.

MEN, nu när den går så tittar jag i motorrummet igen, visst droppar det lite där bak :(... Visar sig vid senare koll att sjövattenintaget (förövrigt sötvattenkylning) läcker lite. Ca en droppe var 4 - 5:e sek. Tätare vid gasppådrag. Stannar motorn och efter ett tag slutar det droppa.
Blir att försöka täta så snart jag kan, men länspumpen tar det för tillfället.

Sista felet ligger kvar från förra året. Vid körning på maxfart så går motorn ner i varv efter 10 - 15 minuter. Trodde det berodde på kylningen, men icke. Efter rensning av snäckor så är det fortfarande kvar. Sista gissningen är lågtryckspumpen. Ett konstant vinande ljud från den, när jag pumpar med blåsan så försvinner ljudet. Hur som helst så höll den 42,2 GPS knop innan den gick ner i varv. ca 8 knop mer än innan upptagning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp va ner till båten å bytten packboxen som kostade 50kr , å så startade jag motorn crying det läckte fortfarande ,så det blir att kolla axeln om det är grader på den i morrn ,annars vet jag inte .

har kollat på en renoverings sats kostar 1020 så får hoppas jag ser va det är för fel å kan åtgärda det själv .

Senast ändrad av snottra | 07 juni 2011 | 21:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp det blir att köpa en ny axel kände att den va sliten ,så då va man 1020 kr fattigare ,tur att man har fått tillbaka skattepengar nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu så har man bytt allt som följer med rep sats axel,p-box,lager och tur att man har en dremel annars har man inte fått ut lagret i locket  ,så nu är det tätt  :)   och hoppas det blir fin väder i helgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...