nbottning 2 Postad 4 Juni , 2011 Roade mig med att räkna antalet Albin 25or på Blocket. 65st. Orrskär 27 vil jag minnas var ett tjugotal. Har haft hyfsad koll på beg.båtar de senaste åren och det var inte så länge sedan det var ovanligt att se en Albin 25 under 100K. Nu ser jag hur priserna faller och många båtar kommer ut på annons i år som även va ute i fjol. Har även lagt bud på båtar där man tackat nej och senare sett dom annonseras under det budet... Kanske börjar gammla båtar lägga sig på en prisnivå som speglar värdet, eller är dom värd mer? Det sägs att många skeppare med denna typ av båt går iland nu, färdiga med sjölivet. Kanske köpt en husbil istället. Tror själv mycket har att göra med god tillgång på bra prisvärda båtar från USA. Varför betala 400K för en Orrskär från tidigt åttital när du kan få en rymligare och bekvämare och 15 år nyare jänkare för samma pengar? Eller? Intressant i vart fall att se vad som händer med priserna framöver. Säkert är dock att båt inte har samma goda andrahandsvärde som förr... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 20 Juni , 2011 Idag82st... Senast ändrad av nbottning | 20 juni 2011 | 22:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 256 Postad 21 Juni , 2011 Det finns många båtar som är i så dåligt skick att de borde malas ner och användas som exempelvis vägfyllning. Det skulle i sin tur minska utbudet, vilket höjer priserna på de begagnade båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 21 Juni , 2011 Är du sur för att dom betingar högre pris än Bosjö 25:orna? särskillt renoveringsobjekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Juni , 2011 Det betyder bara att det är köparens marknad för denna och många andra båttyper, har en bekant som gjorde affär på en Albin 25-a i helgen, alla han ringde gick att pruta ner till närmare 70-tusen, den det blev affär på var utsatt till 118-tusen, blev affär på 70-tusen blankt, isatt ny motor -06. Bra köp vet man inte föränn det är dags att sälja, men klart mycket båt för pengarna. Så alla som skall köpa, pruta på, många har redan beställt ny båt eller tröttnat på sjölivet. Tror att alla båtar kommer att rasa 30-40% under de närmaste 2 åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 21 Juni , 2011 Peter K > Helt rätt, skrotas eller renoveras seröst. det är väl just det som också börjar märkas nu. Det säljs många nya båtar, men de gamla består... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 21 Juni , 2011 Beeblebronx> Måste göra dig besviken, jag är inte typen som surar Förstår inte riktigt kommentaren iofs. Vad gäller Bosjö 25or är det en rätt ovanlig båt, byggt på halvfabrikat så skick, utförande och motorbestyckning varierar kraftigt. Prismässigt borde dom väl ha samma span som Albin 25or kan jag tänka. Min är i skick som de båta Peter K avser mala ned :-) Troligen får motorn et bättre öde än att framdriva just det skrovet... vi får se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 21 Juni , 2011 Westfjord> Han får väldigt mycket båt för dom pengarna och det känns spontant svårt att dom ska kunna falla så mkt mer. Vilka famljebåtsalternativ finns det i den storleken och prisläget? Väldigt få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 21 Juni , 2011 Westfjord> Han får väldigt mycket båt för dom pengarna och det känns spontant svårt att dom ska kunna falla så mkt mer. Vilka famljebåtsalternativ finns det i den storleken och prisläget? Väldigt få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 21 Juni , 2011 Jag retades bara lite med dig kikade på din båt och tror den har potential Jag håller med dig om att den kategorin båtar är svårslagna rent ekonomiskt. Jag tror dom har framtiden framför sig, med de höga och ökande drivmedelspriserna. Jag kan tänka mig att en så vanlig båt som albin 25an förekommer ofta i anonser då det väl byggdes tusentals dem. Jag hoppas det kommer nybyggda deplacementsgående båtar i större grad. Angående billiga amerikanska båtar så är väl kvaliten si och så, jag undrar om dom håller lika länge som de skandinaviska byggena. sen ser dom ofta ut som princessbakelser Senast ändrad av Beeblebronx | 21 juni 2011 | 23:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 21 Juni , 2011 Det är helt lugnt :-) Ja, det borde finnas en smärtgräns för vad resan får kosta, även när resan är målet som det ofta är när man åker just båt. Sen förstår jag även dom som värdesätter skandinaviska båtars kvalitet. Är själv högst skeptiskt till lite äldre v8or som framdrivningsalternativ. Dock rätt trygg med en Penta-diesel som kommit sig till åren. Vad gäller utseende så är det ju upp till betraktaren. Min Bosjö är både svensk o ful :-) Kanske har den potential, vi får se hur det blir med den saken Byggkvaliteten har vad jag förstått ökat markant på jänkebåtar samtidigt som man ibland hör att den sjunker på nya icke-jänkare, jag vet egentligen inget om det. Men kanske är dom bästa båtarna redan byggda vad gäler kvalitet? Som med så mycket annat så får kvaliteten stå tillbaka för effektiva metoder och kunders krav på andra saker och allt ryms inte i prisbilden? Jag bara spekulerar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 21 Juni , 2011 Ja nog ser man att många båtar ligger länge på Bblocket. Å ena sidan får man mycket båt för slantarna, men det är mycket jobb man köper sig. Håller på med inredning och köket på min Myra 23, och det kostar endel pengar, Men framför allt så tar det tid, men en helt ny båt skulle bli väldigt mycket dyrare. (å andra sidan kan man köpa färdiga dynor i stället för att sy egna) Samtidigt så tycker jag det värsta är priserna på de nästan nya båtarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 22 Juni , 2011 Renovera kostar tid och pengar. Tror det finns mer pengar än tid hos dagens båtmänniskor och det är väl också en anledning till att äldre båter blir kallare. Jämför med 70-80-talet då det såldes mycke halvfabrikat, idag sitter vi på nätet och surrar istället för snickrar inredning på en båt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser