Delta79 0 Postad 4 Juni , 2011 Hej, Någon som vet vad som gått fel när jag monterade tillbaka växelhuset och nu inte får i neutralläge? Monterade bort växelhuset för att byta impeller - satte tillbaka växelhuset men nu verkar det som växeln ligger i hela tiden - gasreglaget löper precis som tidigare och där kan jag lägga i neutralen, men när jag snurrar propellern så ligger växeln i fortfarande... Vad ska jag göra? Motorn är en Mercury 90hk ELPTO -00 (2takt) Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Juni , 2011 Du har med all säkerhet inte fått i splinesen rätt. Antingen är den inte ansluten eller också är synkningen fel. Ta bort växelhuset igen och gör om. Är det felsynk så krävs en del tankearbete att räkna ut hur det skall vara ochgärna en medhjälpare som kan röra på växelreglaget medan du kollar i rigghålet vad som händer.Jag vill minnas att tappen på växelhuset roteras medurs då man går från Fram-neutral-back, men kolla. Tips: Motorn roterar medsols uppifrån sett. Rotera drivaxel åt samma håll och kolla på propellern vilken växel som är i (om bladen skjuter vattnet bakåt så är de framväxeln).Ta upp ev. spel i axeltappen på vxlhuset. Sätt ihop med ett par bult och prova innan du drar ihop ordentlig. Prova bara Fram -Neutral, du skall inte tvinga i backväxeln med stillastående motor. Om du nästa gång lägger i framväxeln innan du tar bort vxlhuset så slipper du antagligen dessa problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Delta79 0 Postad 5 Juni , 2011 Stort tack för snabbt svar! Ska ut och prova igen i kväll med förhoppning om sjösättning imorgon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 12 Juli , 2015 Läste frågan och det svar du fick och är nyfiken på hur det gick. Jag har fått tag på en Evinrude där växeln ligger i hela tiden som jag ska börja plocka isär nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 11 September , 2015 Den som hade haft motorn före mig hade tydligen haft isär växelhuset och inte monterat växelföringen korrekt. Då växeln är fjäderbelastad så ligger Framväxeln i hela tiden. Med den korrekt ihopskruvad så fungerade växelhuset bra. Kopplingen som var felaktigt monterad sitter precis där man delar växelhuset från motorn. ( sorry glömde skriva vad felet var och att det är åtgärdat) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser