Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
AM2010

Fel på Wallas värmare!

Rekommendera Poster

Jag har en Wallas 1700, sannolikt från 1983 då båten byggdes. Saknar manual (är det någon som har en sån?) och kan inte starta den.

Den gula dioden på tvålägespanelen tänds en gång, i cirka fem sek, därefter går det inte att få liv i den mer.

Jag har mätt upp spänningen över plinten till bara 6V - det skall väl vara 12V eller?

Är det någon här som har någon erfarenhet av service, fel och hur jag åtgärdar detta? Kanske en sprängskiss och tips på vad jag skall/kan göra? (Tänker inte köpa ny, så föreslå inte det).

Hör av dig isåfall.

Natten på Käringön var kall (enl min besättning) och det hade varit kul om utrustningen fungerar när man behöver den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har kollat på handboken som finns på värmedoktorn men blev osäker på om det var rätt fabrikat. Eller heter Wallas 1700 också Thermic 1700 ?

Finns det ingen annan som har en fin liten 1700-apparat som meckat med den och kan lämna tips? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den fotogendriven? om inte så kan du bortse från mitt svar.

Min wallas 1800 fungerade ej när jag köpte förra båten. Det berodde på ärgade kontakter och kablar till pumpen. Jag var tvungen att ta bort pumpen, skruva isär den samt ta bort kontakter och polera överallt där bra kontakt krävs. Kopplade sedan in 12V endast in i pumpen. Den smattrade igån direkt. Efter återmontering fungerade den som den skulle men för att den skulle bli riktigt bra var jag tvungen att byta glödstift och packning.

Annars kan det vara dåliga batterier, ärgade kablar från batteri till tändningen eller dåligt glödstift (och packning).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar! Japp, fotogen skall driva värmaren och tanken är nyfylld.

Du har säkert rätt, ledningarna får bytas ut helt enkelt. Gjorde du egna packningar? Var köpte du glödstift?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...