Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Maskot

Johnsson 60 2-takt tappar kraft vid fullgas

Rekommendera Poster

Jag har en Johnsson 60 2-takt som tappar kraft efter ca 20 sek fullgas, problemet började i slutet på förra säsongen. När jag lämnade in den på vinterservice så påpekade jag även detta fel och på båtfirman sa de att felet berodde på att tändstiften var slut. Nu har jag sjösatt båten och efter första turen kan jag konstatera att felet är kvar. Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig med  1.vad är felet?  2. Om man inte åtgärdar felet kan motorn bli så dålig att den inte orkar överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara överhett.  Vissa OMC har en switch som sänker varvet vid överhettning
Det händer att tempbrytaren går sönder, men säkerställ först att kylningen funkar.

En annan möjlig orsak är bränslebrist.

Säkerställ att tanken är ventilerad, t.ex. genom att lossa locket.

Hur beter sig blåsan på slangen. Vad händer om du pumpar på den under fullgas?

Det är viktigt att bränsleledningen mellan vätskeytan i tankening och sugsidan på bränslepumpen är tät, annars kommer det in luft i bränslet. Fixa om du har dåliga anslutningar.

Låna och prova med en annan tank.

I längden kan motorn kanske ta skada då den ev. går magert även på lägre varv. 

Skulle det isället vara överhettning är det naturligtvis inte alls bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som ett bränsleproblem.. Om det är ett värmeproblem borde du fått en varningssignal från motorn.

Fungerar motorn på låga varv och stannar bara när du kör med fullgas? I sådana fall så kommer det inte fram tillräckligt med bränsle i den takt som behövs.

Kolla att luftskruven på tanken är öppen och kolla även om det är en bricka där som kan täppa för, vilket har hänt mig.. (Bildas vakum i tanken annars).. Vidare att du satt pumpblåsan på rätt håll.

Sen kan du kolla att membramet i bensinpumpen är helt..  och att alla slangar är hela och att det inte finns någon spricka t.ex.. så att motorn suger luft.

Rengöra förgasare..?

Man får gå igenom hela bränslesystemet tills man hittar felet, helt enkelt..

Rent generellt så går motorn ungefär så länge som din på den bensin som finns i motor och förgasare, om man stryper bränsletillförseln. Brukar själv få göra några cirklar utanför upptagningsrampen på hösten för att köra slut på bränslet i förgasarna innan upptagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att kolla de tipsen ni har givit mig nu på morgonen utan resultat. Men något som slog mig var att sist jag tankade med jeepdunken, kom det med en del färgflagor och jag hade tyvärr ingen sil (detta kan nog ha hänt även innan). Kan det då ha blivit stop någonstans, pump, förgasaren? Tanken är av metall och säkert orginal på båten, Bella.

I övrigt går motorn bra, den startar lätt och kör man på halvgas är det heller inga problem. Ni verkar kunna det här med motorer så jag tar gärna emot fler tips av er.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslefilter?

Har du ett sådant och är det nyligen bytt?

 

Tändstiften, vilken färg har elektroden?

Kolla lite här så ser du bättre vad jag menar

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Tandstift/tandstift.html

 

Som svar på frågan om det är farligt att åka med, kanske. Beror det på för låg bränsleblandning eller överhettning kan motorn haverera.

Vad gjorde de på servicen?

mvh Harry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet är nu hittat, det hade fastnat massor av färgflagor i anslutningen från bränsleledning till motorn. Jag gjorde rent anslutningen och har nu varit  ute och testat motorn som går perfekt igen.

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra att du återkom med vad som var felet då det kan hjälpa andra i samma situation.

yes

 

mvh Harry

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...