Hausmausen 0 Postad 4 Juni , 2011 Hej allesammans, jag blev nyss medlem för att jag håller på att fixa min båt och undrade lite saker, det kommer mera senare antar jag men nu undrar jag om batteri Joo, nu är det så att jag skall sätta in 2 högtalare bas i båten och behöver då ett batteri där jag kan koppla in basens strömuttag i, så jag behöver alltså inget båtbatteri utanjag är på jakt efter ett uppladdningsbart batteri där jag kan sätta in bas-el sladden, finns det någonting sådant batteri ? tacksam för alla tips! eller andra alternativ =) tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strebern 0 Postad 4 Juni , 2011 Hej, har inget direkt svar på din fråga men istället en motfråga då jag inte riktigt förstod frågeställningen. Menar du ett 12-voltsbatteri typ plocka med hem och ladda hemma mellan gångerna och som ska driva ett bilslutsteg? (har jag faktiskt aldrig sett). Ett batteri som klarar ett slutsteg behöver ha rätt bra med kräm och klara snabba strömmar, typ fritidsbatteri, och ett 12V ackpack eller dyl tror jag inte kan leverera. Kanske bäst att montera dubbla batterier? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 4 Juni , 2011 Skit i basen och koppla vanliga bilhögtalare till stereon så att allt kan funka på 12V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hausmausen 0 Postad 5 Juni , 2011 Okej, tack för svaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 18 Juni , 2011 Lånar tråden lite... Håller också på med just detta, har ett 900W steg som ska i båten. Hur mycket laddar båten det befintliga batteriet.? Har en bayliner 175 med en 3,0L motor??? Borde det inte räcka med 1st batteri? Det gör det ju i en bil? Ska ha i 2st 6/9:or och en 8 bas tänkte jag... Annars ska man serie koppla ihop 2st batterier??? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Juni , 2011 Slutsteg drar en hel del ström, så mitt förslag är att du monterar in ett extra batteri med en trelägesbrytare (Biltema) så du kan välja om du vill använda batteri 1, 2 eller 1 2 eller avstängt. För du vill väl kunna starta motorn efter att du har spelat för alla runtomkring dig på kvällen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 18 Juni , 2011 Alla som har planer att montera dunka-dunka anläggning gör klokt i att läsa på generatorn i båten vad den levererar, överspecar man steg etc är risken stor att man: A. inte kan starta båten efter att ha lyssnat på musik i 15 min (om man bara har ett batteri) B. Alltid måste ha motorn igång när man lyssnar på musik för att kunna spela i mer än 10 min (oavsett hur många batterier man har) Självklart bör du även redogöra för vilken musik du tänkt spela i din monsteranläggning och var i landet båten befinner sig, för att vi skall kunna svara på om det är lämpligt att du går vidare med din installation... Senast ändrad av 24-seven | 18 juni 2011 | 13:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 18 Juni , 2011 Haha bor i Jönköping så är väl mest i Vättern Men även en del på Västkusten (orust) Tycker det är konstigt att man inte kan spela längre om man inte har dubbla batterier. jag menar i en bil funkar det ju kanon och det sitter ju praktiskt taget en bil motor i båten...? Men blir nog bara 2st 7/10:or som redan är installerade sen ett steg detta räcker ju till att väcka några gamla gubbar i gäst hamnarna /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Juni , 2011 Alltså P (effekt) = U (spänning) * I (ström). 900 W är inte mycket hemma i stugan med 220V och 10A säkringar, men en hel del i en båt med ett stackars 12V batteri: 230 V * 4 A = 920 W = 12 V * 77A !!! Ett normalt batteri är på 75 Ah dvs teoretiskt 75 A i en timme. Men kapaciteten vid hög ström är lägre och man ska inte dra ut mer än hälften.... Så med 900W skulle jag spela max 15 minuter som sades ovan. Man kan parallellkoppla batterier för att få ström längre. Sådär en 10 st bilbatterier räcker väl i 2.5 timme då. En annan ide kan ju vara att köpa på sig ett par truckbatterier på sådär 1000 kg styck, ställa på en pråm och bogsera efter båten.... :-P Gäller att också ha ett bra trefasuttag och rejält aggregat när man ska ladda. Apropå bil; där går motorn hela tiden och en normal bilgenerator är väl på en 50-60 A numera. Senast ändrad av Anders_St | 18 juni 2011 | 19:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Juni , 2011 Beroende på basistens insats i musiken kan det bli lite mindre än 900W. Det är heller inte säkert att omgivningen accepterar 900W speciellt länge. Jag tror det räcker med ett litet mc-batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Juni , 2011 Ett par ficklampsbatterier faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Juni , 2011 Jo det kan säkert räcka. När jag var liten byggde jag en s.k kristallmottagare och hade en gammal högtalare ansluten istället för hörlurar. Den hade inget batteri eller strömanslutning alls utan klarade sig med radiovågornas energi. Den hade inte så förskräckligt kraftig bas måste erkännas men susade lite lagom sövande musik eller radioteatern med skräckhistorier att sova på. Sådan musik önskar vi oss i gästhamnen på kvällen när vi ska sova. Annat är det på morgonen. Väderleksrapporten vid 6-tiden brukar vi låta gå ut med några hundra watt för säkerhetens skull. Förlåt det elektriska avbrottet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strebern 0 Postad 19 Juni , 2011 Sålänge du har motorn på i mer än tomgång så är det nog inga problem. (generatorn laddar sannolikt inte förrän dryga 1000 varv på den motorn) Problemet är om du får för dig att spela med motorn avstängd. En bil klarar väl upp till en halvtimme av dunkadunka om batteriet är fräscht. En båt är väl något liknande innan man får problem med motorstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 19 Juni , 2011 Börja med att kolla säkringen på slutsteget. om det inte är ett profssteg på 900w så sitter det sannorligt en 25A säkringe eller något liknande på steget. Gör beräkningarna efter det värdet. Lägg energi på lättdrivna högtalare i väl avstämda lådor so kan du musik så att det räcker och blir över utan att behöva gigantiska batterier. Dock är det bra med dubbla sepparerade batterier, Får du slut på kräm i bilen är det ju bara att knuffa eller slita fram startkablarna, på sjön är det inte riktigt lika enkelt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser