Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
Marcurious

Äntligen en båt - men hur gör jag nu? En nybörjares frågor..

Rekommendera Poster

Efter en lång tids trånande är jag nu ägare till en liten styrpulpet - en Silver Beaver med en 40 hk Mariner motor. Känns riktigt kul! Men samtidigt inser jag att det är en hel del jag inte förstår. Hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven.

1. Enligt instruktionsboken skall man tvätta av motorn med färskvatten varje gång man har haft den i saltvatten. Låter ju klokt. Problemet är bara att enligt instruktionen skall man skruva av propellern, stoppa i en vattenslang i den bakre anslutningen, starta motorn och låta den gå i fem minuter. Låter både krångligt när man varit i havet och inte helt ofarligt att hålla på med sådan på land. Är det en stark rekommendation att vara så noggran eller hur sköter ni era motorer efter körning i saltvatten?

2. Vid trailertransport skall tydligen motorn vara nedtiltad (neutralt körläge). Men en Tiki trailer som jag har hamnar då motorns nedre del ca 30 cm över marken. För lite för att kunna köra omkring utan att stöta i marken säger min magkänsla. Finns det några risker eller problem med att köra upptiltat?

3. Hur rengör rengör jag en auluminiumbåt bäst? Den har fått lite påväxt av alger som jag skulle vilja avlägsna. diskmedel verkar inte göra någon effekt. Har läst här på forumet att citronsyra kan fungera och scotch brite. Någon som testat? Blir resultatet bra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till båten!

 

1. Att tvätta motorn med sötvatten efter varje körning i saltvatten är knappast nödvändigt.

 

2. När jag trailrar min båt (Ryds 510, 90hk Johnson) tiltar jag alltid upp motorn, samma problem som du beskriver. Motorn kommer för nära marken nertiltad.

 

3. Har tyvärr ingen koll på rengöring av aluminium båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Skölj motorn innan du långtidsförvarar den. Jag använder en spolmuff som man sätter över vattenintaget på drevet. Jag tycker det är enklare än att fippla med extra munstycken som krävs för att koppla den till färskvattenintaget. Proppellern låter jag också sitta kvar. Att ta av den stup i ett sliter bara på eventuella låsbrickor/muttrar.

2. Enligt min manual, till en suzuki, så ska man klämma fast en träbit mellan motor och rigg om man inte kan ha den helt nere. Det brukar jag sällan orka med, och jag har trailat i 15 år nu...

3, Ska jag vara helt ärlig så har jag bara rengjort min båt på med högtryck. Det hälper inte med vanliga tvättmedel. Så jag struntar i det istället. Ser ifs för jäkligt ut på nära håll, men det är ju alu... Syftar då på relingen och durken. Botten är målad med bottenfärg. Dock med ett bra lager epoxi mellan plåten och färgen.

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har alltid motorn upptiltad under transport och det är inget farligt för motorn, ha gärna en träbit som distans om motorn skulle åka ner under transporten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra motorn på land med spolmuff efter varje tur i havet (dom gånger jag varit där), Kan vara värt besväret på längre sikt.

Jag sätter en brädbit mellan motorn och fästet när jag trailar den detta för att avlasta powertrimmen och för att få bättra markfrigång. Att använda den spärr som finns på de flesta motorer i uppfällt läge är inte att rekommendera då detta endast är till för service.

Aluminium oxiderar med tiden men högtryck fungerar säkert. Hempel har ett medel som heter ALU PROTECT, har dock inte testat det men kan kanske vara värt ett försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack för era svar!

 

Funderade på att helt enkelt stoppa propellern i en spann vatten och köra igång motorn. Skulle det fungera eller blir det för lite vatten för att kyla och tvätta den internt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara spannen är tillräckligt stor så vattennivån täcker kylvatten-intaget så ska det inte vara något problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...