Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
shipman28

insexskruv (låsskruv) foldingpropeller, snart sjösättning...

Rekommendera Poster

Upptäckte att en insexskruv som bör sitta ungefär i änden på propelleraxeln har ärgat bort. EN 2-bladig folding av okänt märke. Motor och axel är bytt nån gång. Denna lilla skruv (kan det vara 3-4mm i diameter) kan ju knappast hålla hela propellern, jag antar efter att ha googlat lite på nätet att det är en skruv som säkrar att muttern som håller propellern på axeln inte lossnar... Jag har sjösättning på tisdag och fram tills dess är det ju helgdagar. Kommer inte använda båten mycket i sommar. Frågan är vad som är bäst, försöka hitta några olika rostfria skruvar av liknande dimension och dra i den som passar bäst (och var säljs sådana?) eller kan jag vara rätt säker på att propellern inte lossnar ändå, dvs att skruven agerar hängslen fast man redan har livrem... om ni förstår vad jag menar... ;)

Vet någon dimesion och gänga? Är det vanlig M gänga tro?

Senast ändrad av shipman28 | 03 juni 2011 | 15:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en säkringsskruv till ändmuttern. Iblnd finns det två sådana, och då kan du ju ta ut den andra och kolla vad detär för någon skruv. Men eftersom du inte skriver om det så finns det säkert bara en.

Jag skulle försöka skjuta på sjösättningen ett par dagar för att åtgärda detta. En tappad ändmutter är inte kul när du ska backa. Och just foldingpropellrar gillar att ramla av (se min tråd här på Maringuiden). Ta flera riktigt bra bilder på propellern. Ring Rodahls och maila bilderna. Det känner igen de flesta propellertyper och kan ha rätt säkringsskruvar på lager.

/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpte några olika dimensioner vanlig A4 rostfri skruv (inte insex dock) och hoppas nån ska passa...  skjuta på sjösättning går ej tyvärr, men nån av ovan ska väl passa...

Men bra att veta att låsskruvarna verkligen behövs, får jag inte dit nån skruv alls får jag överväga hur jag ska göra... möjligt att det finns nån extrasjösättning isåfall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en sista utväg kan vara att låsa ändmuttern med Loctite som du sedan kan få bort och göra rent i höst efter upptagning. Loctite är effektivt men ingen garati att ändmuttern inte gängar upp sig ändå. Men kan vara en sista nödutgång. Försökringsbolagen ersätter valigvis inte heller tappade propellrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får du tag på rätt låsskruv ska du absolut ha Loctite skruvlåsning på den också. Stämmer att foldingpropellrar inte ersätts av försäkringsbolag såvida de inte tappats eller gått sönder vid en grundskada eller liknande. Att jag varit kund hos TH i 35 år hjälpte inte mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@shipman: jag vet inte var du bor men om du finns i stockholmområdet borde du med lite tur kunna hitta rätt skruv på Sieverts skruv. Jag hade samma problem som du nu har för några år sedan och tog med mig den gamla trasiga insexskruven till dit och de fixade en ny direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...