Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
kvasthilda

Gammal Evinrude stannar ofta.

Rekommendera Poster

Jag har en Evinrude Norseman 40 hk från -72. Förra sommaren gick impellern sönder, och motorn tvärdog och började ryka. Tydligen överhettad, men vet inte varför den stannade. Finns det överhettningsskydd på den tro?  Nu har jag bytt impeller, och idag var jag ute för provtur. Den startade och gick perfekt. Men efter en halvtimmes trolling så dog den plötsligt. Startade lätt igen. Så höll den på 4 gånger med 5 minuters mellanrum. Då drog jag fullgas hemåt. Den gick perfekt i 5 minuter sedan tvärdog den även på fullgas. Startade igen utan problem och jag fortsatte sakta hemåt med ganska dålig tomgång. Kom iland i alla fall. Den pumpar vatten men vet inte om den kyler som den skall. Bränsle får den, och bränslepumpens membran är helt. Vad kan detta vara? Finns det överhettningsskydd som kan ha börjat att krångla tro? Tändstiften ser normala ut med rödbrun beläggning. Inte sotiga eller oljiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med modelltillägget Norseman verkar efter googling mest förknippas med snöskotrar, så jag struntar helt sonika i det nedan. Antar mao att de utbordare som tillverkades under den beteckningen är hyfsat lika de utan?
För genom att göra så kan iaf reservdels-skisser hittas här (jmfr själv detaljerna, kanske är de helt fel?) ... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=4&pCode=M0013693&path=BRP~A0000023~M0013674~M0013689~M0013693&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Ur ovanstående skissurval hittade jag lite slumpmässigt cutout switch ... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0229172&path=BRP~A0000023~M0013674~M0013689~M0013693~C0229172&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ
... som verkar kunna stoppa motorn genom att  kortsluta tändningen (alltså som vanliga dödar-knappar, men här genom jordning av 19. safety switch lead?). Hela manicken känner rimligen av tryck, inte temperatur av utseendet att döma. Men vart leder dess tryckavkännar-slang (20. HOSE, switch to manifold). Gissar förgasaren, men jag hittar ingen passande nippelanslutning på dess skiss?

Oljetryck är nog den mest akuta övervakningen på en motor men naturligtvis irrelevant vid oljeblandad tvåtakt, och kylningen kommer väl därnäst. Men den regleras/övervakas väl bäst med  termostat/templarm, knappast kylvatten-tryckgivare om sådana ens är tänkbara praktiskt. Så vart fasen leder då slangen 20, och varför??

Felet verkar ju uppträda rätt regelbundet efter 5 minuter oavsett varvtal (trollingvarv eller fullgas hemåt). Många tänkbara orsaker blir väl då mindre troliga, t.ex. vid dålig tillrinning av bränsle så uppkommer väl fel snabbare vid fullgas etc.
Skulle nog - om skissen stämmer och denna cutout switch faktiskt finns - försökt kolla vad den är till för, och om den möjligen kan orsaka problemet. Sitter den fäst på vevhuset och därmed har dess tryck som referens relativt slang 20? Kanske är den bara nån sorts övervarvningskydd, men men ??

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 03 juni 2011 | 20:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar vara med samma intervall att motorn dör så tycker iaf jag att det verkar som att den blir för varm, som du skrev att den tidigare blev varm för att den inte kylde så kan motorn varmnypa och det kan medföra problem även om du nu har bytt impellern. Skulle nog göra ett komptest för att se om den är ok. Vad jag vet så finns det ingen överhättningsskydd  på den då jag hade en 40hp -74 och den hade inte det. Det kan också vara tändmodulen eller vad det heter som börjar bli dålig det är den som omvandlar 12V till högspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha en suverän impeller och fin stråle från motorn men det förutsätter ju att termostaten fungerar. Annars leds inte kylvattnet till blocket.



Senast ändrad av Rolle85 | 04 juni 2011 | 19:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era råd! Jag har kollat runt lite i sprängskisserna på nätet, och kommit fram till att det faktiskt är en -74. Den heter 40454S. Konstigt nog står det inget om Norseman, och motorkåpan är inte samma, men det är nog den i alla fall. Jag läste i en annan tråd om en motor med exakt samma fel, det var termostaten som inte öppnade. Jag fattar fortfarande inte vad det är som stänger av motorn. Den kanske nyper, men då borde den väl inte starta så lätt direkt? Nåja strunt samma. Jag hittar inget termostatlock, och kylningen är inte med alls på någon sprängskiss som jag har hittat. Var kan den sitta??? Måste få ordning på båten snarast, för min förlorade son ringde och vill komma och fiska. Han har inte bott i närheten av mej sedan han var 4 år,  (han är 20 nu), så detta är stort för mej. Då får inte en krånglande motor förstöra. Hoppas på er hjälp med att lokalisera termostaten till att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Termostaten brukar sitta övanför överste tändstiftet, bakom ett litet lock. Hittar dock inte på sprängskissen och min manual täcker inte 40hk. http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1974/40454S 1974/CYLINDER AND CRANKCASE/parts.html

Jag har haft samma problem och symtom på min Evinrude, dock en 70hk från 87 och den har allafall dette som ett inbygd värmeskydd.
Min motor http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1987/E70ELCUR 1987/CYLINDER & CRANKCASE/parts.html
Nummer 27 och 39

Testa att ta bort termostaten ifall du hittar den och för båten uten. Funkar den har du hittat felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp exakt den sprängskissen hittar jag på flera firmor. Ingenstans står det ett ord om termostat. Nu har jag tagit loss locket utanpå toppen där vattnet skall rinna bakom. Rent och fint men inte en skymt av termostathus. Jag tror inte att denna motorn har termostat, så jag skäller nog under fel träd. Får väl fortsätta felsökningen. Lite jobbigt att provköra, för det är 5 mil till sjön med båten på trailer dit och hem. Så jag vill hitta något rejält fel innan jag provkör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste se så att strålen från motorn är fin och skarp. Då vet du att impellern troligen funkar. Sprängskiss på impeller hus etc ser du under växelhus.

Gamla tändstift som blir överhettade kanske också kan vara problemet. Kolla igen, motorn bör ha termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är nu nedplockad i bitar. Den har ingen termostat och har aldrig haft. En cylinder är skuren, detta hände säkert när impellern gick sönder förra sommaren. Den impellern var nästan ny, men hade lossnat i vulkningen från mässingcentumet.  Detta är katastrof. Jag har inga pengar att köpa bra motor för. Dom begär ju minst 10000:- för en gammal 40-hästare med elstart. Sen kanske den motorn är kass också när man kör. Det blir nog inget fiska denna sommaren för varken mej eller min son. Hade precis renoverat trailern med nya bromsar och hjullager. Suck. Tack för er support  i början av felsökningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...