Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
togu1229

Motorbyte Albin 79 Solé???

Rekommendera Poster

Hej! Nu går jag i tankar på att byta ut motor en VP MD5A i min segelbåt Albin 79....

Är det någon som har några tips på eventuella motorer som skulle passa? Har sneglat på en Solé Mini 17, är den någon som har erfarenhet av Solé?....Tips på någon bra installatör i sthlmområdet??  Hur är det att få tag på reservdelar till en Solé i Sthlmområdet?  Kanske det är i långa loppet lika bra att satsa på en Volvo Penta? Jag tar tacksamt i mot alla tips och erfarenheter kring byte av motorer???....

Tack!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lombardini är europas största tillverkare av smådieslar och har en utmärkt service i Rodahl Marin i Lidköping. Motererna är små, tysta, lätta och modernt konstruerade. De kostar ca 30% mindre är Volvos motsvarande storlekar. Solé är säkert bra men är en äldre konstruktion av dieslar.

Den ska ju få plats under huven i båten och Volvos motorer brukar vara så yviga dvs de har nån detalj som sticker ut och då får man modifiera motorluckan.

Rekommenderar att du byter axel, kutterslag och propeller också, om du har en tvåbladig folding och byter till en ny trebladig folding ökar prestanda högst avsevärt. Jag bytte också reglagewire när jag ändå höll på, samt nya elkablar till batterierna. Pengar till detta finns om man inte väljer Volvo Penta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min förrförra båt - en Albin 25 - bytte jag ut min Volvo till en Solé. En kanonmotor levererad av Dieselpower i Västra Frölunda. Fantastisk service till en motor jag var supernöjd med. Reservdelar skickas idag till i stort sett alla motorer - knappast någon håller lager längre - men man får delarna dagen efter oavsett var man befinner sig. Inga problem alltså.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...