Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
PeltO

TIPS - Gör en egen solcellsdriven ventilation

Rekommendera Poster

I vintras gjorde jag ett nytt innertak till min båt och i samband med det tänkte jag byta ut den gamla takventilen som byggde på självdag mot en ny med solcellsdriven fläkt med nattfunktion, d.v.s. med ett inbyggt batteri så det även ventileras nattetid.
Jag leta den hel del efter en lämplig ventilator men det fanns bara i mina ögon sett, endast dyrt rippel rappel.
Jag köpte faktiskt en fläkt, en dyr historia för 1300 kr med dag/natt funktion. Det visade sig senare att nattfunktionen endast var en 10 minuter lång boostfunktion. Butiken tog tillbaka fläkten och har till i år ändrat i sin kattalogyes.

Med en 60W solcell på taket för laddning av förbrukarbatteri finns det ström över för en lite fläkt.
Jag rotade lite bland alla lådor hemma i källaren och visst!, där låg den. Fläkten som en gång köptes för att byggas in i en dator. Men av okändanledning blev den bara liggandes bortglömd, tills nu då den fått en mycket viktigare uppgift.

Det gamla hålet i taket var ca 100mm i diameter varför ett ventilationsrör om just 100mm i diameter införskaffades.
Fläktens fästöron sågades bort så fläkten passade i röret.
För att sänka varvtalet på fläkten använde jag en felvänd zenerdiod som spänningsbegränsare, i mitt fall en 4,8V diod.
Fläkten kopplades in direkt på förbrukarbatteriet givetvis med en säkring och via en strömbrytare på instrumentpanelen.
Röret med fläkten limmades fast med sikaflex i yttertaket och den gamla electroluxkåpan återmonterades på rufftaket som regnskydd för fläkten. Jag lät röret sticka upp ca 5 cm så att ev regnvatten eller översköljande sjö inte skulle kunna rinna in.
På insidan satte jag ett rostfritt ventilationsgaller och därmed var min solellsdrivna ventilator med dag/natt-funktion färdig.

Totalkostnad 180kr!

Fläkten har varit i drift i lite mer än en månad och hitintills kan jag bara konstatera att båten är torr och fräsch och det finns ingen tendens till ”skutlukt”.smiley

post-28418-1394236726,8756_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad drygt det är att man bara kan ha en bild per inlägg!!!

post-28418-1394236727,0379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, vilken idé mar ju en massa fläktar ligger. Nu ska byggas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket förbannat hempuleri en styggelse på båtar. Hemsnickra kan du göra i vedboden eller i garaget inte i en båt. Det värsta som finns på en båt är en massa hemsnickrade skitgrejer som inte är avsedda för sjön. Du sänker värdet på båten. När du ska sälja den blir den svårsåld för ingen vill ha amatörmässigt skit på båten. Har du inte råd att köpa riktiga båtgrejer ska du inte ha båt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var inte alls min mening att göra dig så upprörd, jag ber tusen gånger om ursäkt.

Men nu tillhör inte jag dom som gör amatörmässiga skitgrejer utan stör mig på att det säljs just skitgrejer. Hoppas du får en trevlig sommar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PeltO> Snyggt jobbat! Har själv funderat på vitsen med solcellsfläktarna i båtar där man har rejält med batterier och solceller. 

 

The_truth> Öhhh, är det tummen du har mitt i handen som skaver ditt sinne?

 

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PeltO> snygt och bra  hemma pulat,  Kul när man kan göra egna lösningar.

The truth > har du betalt för att vara missundsam och otrevlig mot folk som gjort något som de är stolta och glada för och vill visa upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha... det blev en riktig underhållande tråd! Tycker du gjort ett kanonjobb med din lösning!! Förstår att det är ganska dubbelt att ha en stor panel på 50-60W och sen köpa dyra solcellsdrivna fläktar men personligen är jag nog för lat... :) Köper hellre en fördig för 400:- så slipper jag dessutom jobbet att montera ner innertak, dra kabel osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se att det även finns positiva åsikter kring mitt amatörmässiga hemmabygge, tack för detsmiley.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftigt! Men borde det int att kunna få dit någon form av strömbrytare innan LEDen???
Har nämligen en hög sådana lamper liggande då plasten har gått sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst kan man det. Men då blir detr två kablar att dra ner till manöverpanelen. Lantärnan har fungerat nu i 4 år, snart är det väl dags att byta den inbyggda ackumulatorn. Vill jag ha den släckt trär jag en påse över den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog tänkt mig att få in någon mina brytare på plats runt själva skalet på lampan på något sätt... Men en påse kanske går lika bra det även om det inte är det snyggaste kanske?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att bry sig om, bara att läsa hans tidigare inlägg så är du inte den första att råka ut för hans sätt att skriva, förövrigt mycket bra jobb med ventilatorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte haft behov att släcka den ännu. En utebliven strömbrytare kan inte krångla eller bli vattenskadad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara tipsa om att jag hittade en trädgårdslampa med solcell på Ö&B som hade on/off knapp om man skruva upp hatten. Kommer bli min nya ankarlanterna!!!

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan variant. En 70 mm fläkt som jag klippte öronen av och kunde trycka upp i hålet till en Electroluxventilator. Det gick pga stängningsknappen hade gått av tidigare. Tog ut ström mellan solpanel och regulator. I avvaktan på lite mer sofistikerad elektronik blev det ett litet 24V relä som slår till vid ca 15V. E zenerdiod begränsar till 9,6V. Den här fläkten går alltså bara när solen lyser. För nattbruk har jag en annan fläkt som trycker in luft men den får man slå på manuellt.

För att hålla borta dålig lukt har jag en ozongenertor som går en kvart per dygn när jag inte är ombord. Håller även möglet borta vintertid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Driftrapport:

Efter att ha snurrat konstant i tre somrar och vart avstängd under en presenning under lika många vintrar, kan jag bara konstatera att fläkten fortfarande fungerar utmärkt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat en enda solcellsfläkt som kan falla innanför kategorin "riktiga", då det oftast låter för mycket, har för kort drifttid eller helt enkelt faller i bitar. Att göra riktiga saker är som trådskaparen har gjort. Fläkten som du använder är säkerligen konstruerad för konstant drift i 100 gånger så lång tid som smäcket som sitter i de färdiga. Och när den färdiga kastar in handduken så har man ett helsike att hitta en ny. När din fläkt (Gud vet när det sker, 10 år?), så tar man måttet på den och beställer en ny från t ex Farnell med UPS och har den dagen efter för en billig peng. Ja frakten är för stunden 70kr plus moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...