Valjewaken 0 Postad 3 Juni , 2011 Hej, jag har nu bytt ut min gamla ford v8 till en vortec 350. När jag kopplat in oljetrycksmätaren och slår på tändningen går mätaren i taket. När jag sedan startar motorn går den ner något.. Den verkar vara bakvänd...Någon som vet vad jag ska göra? Jag hade inte detta problem innan och använder samma mätare. HAr tom testat en ny mätare med samma resultat. /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Juni , 2011 Märkligt fel med tanke på att det fungerat förut, och du även bytt mätare. Har du bytt både visarinstrument och framför allt motorns givare? Vad är det för fabrikat&modell på mätaren/givaren, finns kanske larm-uttag och är givarens jord isolerad ifrån dess skruvgänga/hölje. (Alltså användbar även för elsystem där motorblocket inte får vara anslutet till minus.)? Själva mätaren verkar väl okej iom att dess visare rör på sig, och polariteten rätt eftersom det alltså inte försöker slå baklänges ner i botten. Men resten verkar ju knasa rätt ordentligt?Brukar ju vara en enkel koppling, ett sk vridspole-instrument i serie med ett varierbart motstånd i givaren. Normalt fås allt lägre resistans i givaren ju högre oljetryck, något som ger högre ström och därmed större visarutslag i instrumentet. Givarfel och/eller felkoppling verkar väl ligga närmast till hands?? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valjewaken 0 Postad 8 Juni , 2011 Motorn är sprillans ny direktimporterad från USA. Jag tror att de givare som sitter på motorn är av typ VDO vilket innebär att jag måste ha VDO kompatibla mätare... har beställt en oljetrycks- och en temp mätare från samma ställe som jag köpte motorn.. det borde funka sen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser