Markan 0 Postad 2 Juni , 2011 Hej! Nån som provat att byta till den modernare typen av turbo till AQAD41? Gör den någon större skillnad på accelerationen? Ska tydligen börja ladda vid 1700rpm istället för 2500rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 Juni , 2011 Ja, det märktes skillnad, men lite svårt att säga exakt hur mycket. Jag bytte eftersom den gamla turbon inte mådde riktigt bra. Skulle nog för min del inte lägga de pengarna bara för att få lite mer acc, eftersom jag vill minnas att det räckte ganska bra med den gamla turbon innan den insjuknade. Men jag känner till minst en person med båt som har legat sämre till och som har fått en klar förbättring med ny turbo i kombinarion med uppjustering av insprutningspumpen. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Airtune 0 Postad 4 Juli , 2011 Hej. Skillnaderna beror delvis på hur frisk din originalturbo är, men den stora skillnaden är att avgashuset är mindre och kompressorhjulet nyare och något större. Detta gör att du sänker hela vrid & effektmomentet så laddtrycket och då effekten kommer tidigare än med originalturbon. De flesta blir väldigt nöjda med en uppgradering men resultatet beror mycket på skick innan och storlek på båt mm, men ja, räkna med att du sänker ner varvtalet för planing med 500rpm iallafall vilket kan betyda mycket för körbarheten. Om det är värt det beror på plånboken främst. Om din gamla turbo är i bra skick så är det kanske inte superprisvärt då det ligger runt 7500kr ink moms för en utbytesuppgradering, men dessa turboaggregat behöver översyn till och från så om den har varit med ett tag och det ändå kanske är dags för en renovering/service snart så kan det vara en ide att ligga steget före och uppgradera/byta ut redan denna säsong. Du kan hitta en enklare guide på hur du kontrollerar skicket på din turbo på www.marinturbo.se Mvh Stefan Airtune ABwww.airtune.se Senast ändrad av Airtune | 04 juli 2011 | 14:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markan 0 Postad 17 Juni , 2012 Tänkte bara meddela att det gjorde stor skillnad med uppgraderingsturbo. Bättre acceleration och lägre bränsleförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser