abbe_24 0 Postad 2 Juni , 2011 hejsan! skulle sätta på båtmotorn och så råkade jag koppla fel mellan minus och plus. Det hände ju såklart inget när man vred på nyckeln rykte lite från ena kabeln bara. men efter att jag skulle skifta tillbaka så drog startmotorn igång bara man satte på kabelnskon på minuspolen. så det är ju som om nåt relä/solenoid har blivit sönder bränt. och nyckeln sitter inte ens i när det blir så. nån som vet vad det kan vara? motorn är en johnson 30hk vet ej riktigt vad det är för års mod Senast ändrad av abbe_24 | 02 juni 2011 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Juni , 2011 Jag antar att motorn är en vanlig 2-taktare utan powertrim och svarar i enlighet med detta. Märkligt tycker jag. Det som brukar gå sönder är likriktare/laddningsregulator. Leta rätt på denna och koppla ur den eftersom den kan vara kortsluten. Det finns bara ett startrelä i motorn, inga andra relän. Koppla ur den klena ledningen till startrelät, den kommer från tändningslåset, möjligen via en neutralbrytare som ser till att det inte går att starta med växel i. Om startmotorn går efter detta så bör felet sitta i startrelät, annars i bör det vara tändningslåset. Utan kopplingschema eller möjlighet att mäta är det dock svårt att säga något tvärsäkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abbe_24 0 Postad 2 Juni , 2011 okej. mäta mig fram kan jag väll. men startrelät lär ju vara den som man sätter på och -´ och sen går det 2 små kablar till den. ena lär ju vara till tändningslåset och den andra till bryataren som känner av om man har en växel i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 Juni , 2011 Jag skulle kanske inte beskriva det exakt som du. Det finns säkert någon exempelkoppling på nätet om du Googlar. Startrelät har fyra anslutningar 1. Spole , 2. Spole -, 3. Batteri, 4. ut till plus på startmotorn. Ev. kan spole minus vara ansluten direkt till gods och därmed inte synlig. Gör som jag beskrev ovan så vet du lite mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abbe_24 0 Postad 3 Juni , 2011 var ner och kikade på det där idag, kom fram till att det måste vara startrelät. Jag kopplade bort kabeln till tändningslåset och den andra går väll till brytarn eller nått. Men startmotorn gick endå så jag slet bort skiten så får man väll åka och inhandla en ny imon och får se om det blir nå bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abbe_24 0 Postad 7 Juni , 2011 har byt startrelät men det är lika dant endå. Vad kan det mer ha varit som pajat.??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 7 Juni , 2011 Koppla bort matningen till startreläts spole. Om startmotorn fortfarande går så är även detta startrelä paj. Det finns ingen annan möjlighet, om det är rätt inkopplat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser