Sublime 2 Postad 2 Juni , 2011 Hej! Jag har en Askeladden 705 med en Mercruiser 4,3 (-01) och tog en kortare premiärtur (dagstur) för två veckor sedan, på vägen tillbaka så stendog motorn och jag kunde inte få igång den (sen att sjöräddningen SSRS inte ens svarade i telefon är en annan historia, tack till den snälla personen som i sin Flipper 575 som bogserade mig den korta sträckan till båtplatsen iaf . Startmotorn går fint och jag fick direkt för mig att det har något att göra med att motorn inte får någon bensin. Jag bytte bränslefilter samt oljefilter och till en början hände ingenting men till slut startade faktiskt motorn så jag kunde köra till sjömacken och fylla på lite mer bensin samt lite K-sprit för säkerhetsskull. Dock är det fortfarande svårt att starta den och det verkar som den har problem med oljetrycket (min amatöranalys), den piper ibland när jag försöker starta den, väntar jag några minuter så hör man ett ljud från motorn (som jag förmodar har något att göra med trycket) och pipet är därefter borta när man försöker starta (utan att motorn startar dock). Vet att motorn startat med pipljudet (gjorde den idag) men kommer inte ihåg hur det var förra säsongen (eller om det bör pipa då). Läste i manualen att det kan bero på att man inte bytt olja? Vi köpte båten förra våren och vi har inte bytt olja så frågan är om ett nytt oljefilter bara är lite konstgjort andning på den dåliga oljan och oljebyte kommer hjälpa, eller har ni några andra förslag? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Juni , 2011 99% skit i soppan, skit i förgasare. Vanligaste felet på bensinmotorer. År bränslefilter bytt ? Status tändstift kan alltid kollas Den ska pipa före oljetryck finns. Men om den piper när motorn går är det fel. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sublime 2 Postad 2 Juni , 2011 Bränslefilter bytte jag idag, kan det ta ett tag innan felet (=skiten i soppan) försvinner, så jag behöver kanske ut och åka lite? Varningspipet är endast när jag startar och inte när motorn igång. Hmm, kanske ska kika på tändstiften imorgon, är det något speciellt jag ska kika efter (att de är rena och hela t.ex?). /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser