Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Volvopenta400

Motor drar bensin som F*N

Rekommendera Poster

Hejsan undrar bara är det normalt att en Volvo penta 40hk motor drar 10 liter bensin på 4km ?

Känns jävligt mycket eftersom min kompis kan åka 5mil om inte mer på en 20 liters tank med sin Mercury 50hk 4taktare 2010

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi håller oss till sjömil så innebär det att din kompis motor drar ca  0,74 liter/sjömil.

Medan din motor förbrukar  ca 4,65 liter/sjömil.

Svaret är alltså att din motor förbrukar extremt mycket bränsle.

Vad har du för båt och vilken topphastighet resp marschfart har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har någon prototyp båt tror jag en selco model med luftsmort skrov och under båten bak är det som en halvmåne ... Båten kanske är 4,5 meter lång . Max fart ingen aning kanske lite mer en 20 knop är max farten

Senast ändrad av Volvopenta400 | 02 juni 2011 | 23:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vräker in så här mycket bränsle i motorn så måste den gå väldigt dåligt, men det skriver du inget om. Hur är der med detta?

En möjlig felkälla är membranet i bränslepumpen. Är det hål i detta åker bränslet rätt in i vevhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motor går bra på både tomgång och på gaspådrag så inget fel på det membranet är kollat ..

Men motor har värmenypit eller p.g.a för lite olja 2 ggr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är inte förbrukning, det är svinn, stort svinn. Soppan går åt nästan lika snabbt som om man kulle hälla den rätt i sjön, nästan en dl i sekunden. Det måste synas hur det forsar ut soppa nånstans.

Det troligaste är nästan att det är nåt annat som är orsaken. Typ att nån slangar soppa av dig eller nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På full gas drar en 2 taktare ca hälften av sin effekt i liter i timmen. Alltså en 40Hkr drar ca 20l/tim.

Vissa något mindre och andra något med beroende på typ men det ligger runt 50% av effekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer inte ut någon bensin i vattnet eller i båten eller inga slangar läcker eller så .. Inget problem där heller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan aldrig jämföra med en modern 4-taktare. Din gamla 2-taktare kommer dra betydligt mer per distans. Dock inte så mycket som du anget. Verkar vara dags för att låta den motorn gå till åter vinning och kanske återuppstå som en modern 4-taktare, vem vet. yes

Normalt borde den dra 30-40% mer än en 4-taktare. Då motorn är gammal så är nog denna jämförelse betydligt sämmre.  Men som du anger 10 liter per 4 km sä är det något sjukt med den motorn. Ett kompressionsprov anger status på motorn och ger dig värdelfull info om motorn kondition,

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte den här historen. Helt klart kan allt detta bränsle inte hamna i motor. Den skulle gå som skit eller, vilket är mer troligt, inte alls.

Svenska utombordare tillämpade den av tyskarna uppfunna betydligt effektivare vändspolningen redan under 50-talet. Det var KG Knutsson som initierade kunskapsöverföringen. Amerikaner  följde efter först  i början av 70-talet. Japanerna var möjligen något tidigare. Denna Archimedes skall inte dra nämnvärt mer än motsvarande 2-T från 2000. De ineffektiva tvärspolade 2-Tmotorer crabfish gärna vill referera till finns det inte särskilt många kvar av idag, så jag förstår inte varför man  överhuvud taget skall referera till dessa sällsyntheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den motor som TS skriver om är en så kallad vändspolande. Tror du jag är en tekniskt idiot som ger mig in och diskuterar detta?

Dock börjar jag fundera hur det är ställt med ditt sinne. Alla hästarna inne??

På senare tid har det kommit insprutade motorer men det är inte en sådan TS har.

Svårt?

Den gamla varianten av 2-taktare finns det massor kvar av.  Tråkigt nog.

Vändspolande innebär för de oinvigda att man låter frisk bränsle/luftblandning spola ut avgaserna och då kommer en hel del frisk luft/bränsleblandning gå ut via avgaskanalen ned i vattnet.

Därför går 30-40% av allt bränslet ut oförbrännt i sjön.

TS motor är dessutom sjuk och släpper ut ännu mer bränsle direkt i vattnet. Om den går att åtgärda är oklart. Annars är den ett solklart fall för återvinningen.

En plats alla gamla 2-taktare borde förpassas till.

De moderna 2-taktarna är bättre för miljön men ändå förbränner de olja som går med avgaserna ned i vattnet. Sjukt, ja. Se till att man kör med biologiskt nedbrytbar olja,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

crabfish: Förklara gärna hur du tänker när du rekommenderar ett kompprov för att lösa detta mysterium. Motorn startar och går normalt.

Det du nämner som kännertecknade för vändspolade motorer gäller i ännu högre grad för tvärspolade. Det är just därför tvärspolade motorer är mer ineffektiva än vändspolade, så detta är inte kännetecknade för vändspolade motorer. Insprutade motorer lider avv samma problematik. De 2-T som inte lider av dettta är direkt/högtrycksinsprutade.

Att beskylla mig, eller vem som helst för det delen för att vara idiot, tycker jag säger mer om dig än om mig, Men låt oss lämna detta. Det var ju trots allt en motor vi diskuterar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för all hjälp jag ska sälja båten nu har tröttnat på den skiten! idag när jag var ute fungerade ingen el inte elstart inget och så hade förgasaren flödat hela natten så det var säkert några dl bensin i motorbrunnen och några liter i vattnet ... Och trögstartad som fan drygt 100drag så var den igång och gick normalt ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Och så fick vi kanske svaret på var bensinen tar vägen.....wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett kompprov ger svar på motorns status (förslitning eller andra skador) Med dålig kompression kommer motorn bli svag och man får gasa mer för att få ut samma effekt och därmed ökad förbrukning.

Nu kan det vara andra fel eller flera fel men om motorn är så dålig att den har för låg kompression behöver man knappast håla på att leta efter fel i förgasare eller annat.

TS har angivit   Men motor har värmenypit eller p.g.a för lite olja 2 ggr vilket bör sända signaler om att något kan vara på tok i cylinder/kolv området.

Att den nypit kan bero på för dålig kylning men effekten kan vara skador vilka ger sämre kompression och ökad förbrukning. (nypa kan 2-taktare även göra av felaktig bränsleblandning men mindre troligt då motorn dricker soppa som en kalv dricker vatten)

Jag tror (utan fakta från kompprov) att motorn är slut i cylinderområdet.

Hur verkar detta resonemang, vettigt eller idiotiskt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

guestsson, väntar på kommentar om min förklaring till varför ett kompressionsprov är ett bra förslag till att undersöka motorn.

Till TS. Kolla på en liknande motor som kompisen har så blir sommaren säkert trevligare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är löst ! Motor skär ihop när som hellst ändå knackar som fan och låter som övre vevaxeln ska hoppa ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den fråga som ställts i tråden och vid denna tidpunkt ännu inte var löst,  är varför motorn drar så mycket bensin. Inte varför den nypt och vad detta kan tänka ha fört med sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Politiker?

Att det ska vara så svårt att erkänna att man haft fel.

Ett kompressionsprov säger en del om motorns kondition och bör göras för att utesluta problem med fel i cylinder / kolv området.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen iallafal men blir nog att sälja av allt nu motor kanske går 10min till innan den skär ihop totalt .. Kan fråga här på samma gång är en Chrysler 35 hp motor bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...