Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Kulingvind

Solcellsventilator - Vilken är bäst?

Rekommendera Poster

Jag ska köpa två stycken solcellsventilatorer till båten och undrar vilken som är bäst.

Watski har en modell från solara för ca 1795:-
Hjertmans har en modell från Nicro som heter Day and Night för 1490:-

Finns flera modeller och vilken är effektivast? Låg ljudnivå är viktigt samt bra ventilering.
Solara har även vanliga solceller för ganska hutlösa priser, är solara bra grejor överlag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte biltemas för 399kr. Finns en billigare också men den var inte lika slimmad.

Har inte monterat den men den snurrar vid mulet o inget oljud. Uppladningsbart batteri i den också. Väldigt mycket billigare än ovanstående

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Båt accenten i Länna säljer Nicro Day and Night för 998kr.

Jag var och köpte igår och den är helt suverän tyst och bra fart.

Mycket bättre än min gamla caravent.

Häls Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm..en litentanke bara..

Om man har solcell och batteribank, så borde det funka bra att sätta i en liten tyst fin datorfläkt för några tior.  Det ger dag natt funktion med redan befintlig och dyrinvesterad utrustning! smiley

Mao, bättre utnyttjandegrad på beftliga pinaler! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat just det. För det första drar datorfläkten bra mycket mer ström, men det kan ev. vara OK. Däremot var det rejält mycket mer drag i fläkten. Den lät alltså betydligt mycket mer än en solcellsventilator. För mig funkar inte det då den sitter 1m från huvudet när jag ska sova.. Kunde man dra ner varvet så kanske det vore ideallösningen.

Kan tillägga att jag fäste fläkten med kardborreband via en träplatta för fläkten. Givetvis satt den bara fast några timmar innan limmet släppte, men det går ju att lösa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har oxå provat att använda en datorfläkt och jag är mycket nöjd.

Håller med om att en datorfläkt flåsar mycket mer än dom färdiga ventilatorer som finns i handeln, men det beror på att dom färdiga går på 9V och att pc-fläkten kopplades till 12V. Om man kopplar 12V till en solcellsventilator skulle det bli bättre drag (ursäkta göteborgshumorncheeky) även i dom.
Dom solcellsventilatorer som jag har haft i tidigare båtar har haft 9V batterier för att driva fläkten på natten. I den ena gick det inte att byta batteriet, inte ens med våld. Så den fläkten hade nattfunktion i 4år sen blev det en ventilator med endast dagfunktion.
Det blir stor skillnad i varvtal och därmed även ljudnivån om man reglerar spänningen på en datorfläkt, utan att det påverkar ventilationen. 

För att sänka spänningen till en datorfläkt kan man seriekoppla en zenerdiod med fläkten. Jag använde mig av en zenerdiod på 4,7V och 5W.
12V  - 4,7V ger 7,3V över fläkten och i mitt fall gav det en nästintill ljudlös fläkt och en bra luftväxling för min båt.
Om man använder en zenerdiod med ett lägre watttal bör man ha ett motstånd i serie med dioden. Annars riskerar dioden att gå sönder.

Genom att t.ex. koppla fläkten via en trelägesbrytare där det första läget är reglerat via zenerdioden, läge två är direktkopplad utan zenerdiod kan man få en ventilation med boostfunktion, det tredje läget är bra att ha som OFF.

Förutom färgen är det igentligen ingen skillnad mellan en datorfläkt och en fläkt som sitter i en solcellsventilator.

När vi ändå är inne på området ventilation... oavsett om det är en modifierad datorfläkt eller en solcellsdriven sådan, får man en torrare båt om fläkten går på natten.
Eftersom den varma luften som finns i båten på dagen kondencerar på kvällen/natten då det blir svalare ute. Varm luft kan binda mer fukt än kall, så genom att suga ur varm luft (med mycket fukt) får man in svalare luft som innehåller mindre fukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur står sig de gamla Electroluxventilerna i jämförelse? Vore intressant att höra om det är någon som har erfarenhet av både dessa och solcellsventilatorer. Har tittat på bägge, men ännu inte bestämt mig. Fördelen med E-luxen är väl att den borde vara tyst, nackdelen att den inte fungerar om det är stiltje? Tycker att många av de solcellsvinbtilatorer jag tittat på ser rätt klena ut mot att motstå översköljning, de flesta kan man heller inte stänga mekaniskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte Biltemas solcellsventilator (den slimmade varianten) och kan ge följande omdöme:

Bygger lite på höjden.
Håller tätt för spolning och regn, har dock ännu inte råkat ut för översköljning
Bra med avstängningsknapp 
- Fläkten snurrar i stort sett bara när solen lyser, håller bara enstaka timmar efter att solen gått ned. Vet inte om detta beror på om solcellen och/eller batterierna är dåliga. Har två st och båda slutar snurra samtidigt (typ), så de är nog inte bättre än så. Möjligen kan man prova att slå av dem på dagtid för att spara batteriet till natten, men det känns inte värt besväret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft Biltemas oslimmade i två år. Den funkar bra, men började låta väl mycket efter ca ett år. Har aldrig haft problem med vatteninträngning, men heller aldrig råkat ut för översköljning. (Motorbåt, högt belägen på rufftaket) Är övertygad om att ingen ventil som saknar avstängning klarar översköljning utan att läcka in vatten.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ner och trixade med båten nyss. Tittade på ventilerna då jag ska fläkt till dasset. Det går att stänga orginalventilen vid kraftig sjögång. Den plexibit som ska täta hindrar nog mest större mängder. Läck kommer den garanterat göra vid översjöljning. Men det är nog bättre än inget.

Hm...ska nog fixa en datorfläkt som går att justera varvtalet på. Då har jag möjlighet att stänga till. Samt slipper byta själva ventilen. Blir lite fler sladdar i båten dock...

Lite prylar i båten ger mindre problem i längden. Försöker hålla mig till det...Men det är svårt..wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...