Jockmokk 0 Postad 1 Juni , 2011 Hej! Har nyligen köpt en Flipper 717c och märkte igår när vi var ute på jungfruturen med båten att den lutar kraftigt åt babord efter att man kört fullgas. Även när man ligger i marschfart så har båten en lättare lutning åt babord, men den är knappt påtaglig. När man kör på fullgas (36 knop) så går båten helt rakt, men så fort man slår av på gasen och faller ner på march (mellan 20-25 knop) så börjar båten luta kraftigt åt babord, den lutar mellan 1-2 minuter innan den stablilserar upp sig till normalläge igen. Jag sökte lite på forumet och hittade http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109793&highlight=slagsida vilket är ganska snarlikt med mitt problem. Dock är jag tveksam till att det är propellerteorin i detta fall, då båten har Duoprop. Trimplanen har vi inte rört (dom är i normalläge) vi var två jämntunga personer i båten vid tillfället, och nästan fulltankad. och som jag skrev tidigare så har båten normalt en lättare lutning åt babord, som blir väldigt mycket tydligare efter man kört fullgas. Vore jättetacksam om det är någon som har teorier/vetskap om vad som är problemet Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 1 Juni , 2011 Använd trimplanen, det är ju det dom är till för. Lutning kan bero på mycket. Dels vikt. Batterier på en sida, vattentank, jeepdunkar, mm Har du två bränsletankar, en på varje sida som det är olika mycket i.. En obalanserad båt lutar mycket mindre när den står still eller glider, än i planing. Lutar det åt samma håll oavsett åt vilket håll du åkte? Vågor och vind kan också få en båt att luta. Propeller kan du glömma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockmokk 0 Postad 1 Juni , 2011 Lutar åt samma håll (babord) hela tiden, på kvällen när vi åkte hem var det stiltje, så varken vind eller vågor påverkade båten då. Bränsletanken är såvitt jag vet en enda enhet, placerad i mitten på båten. Batterier och bränsledunkar är placerade på styrbordssidan. Och att en obalanserad båt lutar mer vid planing är jag medveten om, men problemet förekommer inte om jag bara gasar upp till 25 knop. utan det är om man gasar upp till 30/35 knop och sen drar av på farten till march som den börjar luta kraftigt. Gasar jag bara upp från stillastående eller lågfart till march så lutar inte båten nämnvärt. utan det är just när man går från fullgas till march som det sker. Och visst får man använda trimplanen, det har du helt rätt i. Men jag tycker att en båt borde gå någolunda rakt när den är jämnt lastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Juni , 2011 Just detta med minnet hela 1-2 minuter efter att trimläge mm ändrats verkar i mina seglarögon klart skumt och iofs därmed också intressant. Vi som seglar - nåja, söndagsseglar dådå - är nog iofs vana och uppmärksamma på det faktum att det lutar hit&dit efter väder&vind, men att lutningsläget sas skulle bestå hela 1-2 minuter i efterhand verkar klart skumt och nästan lite obehagligt i mina ögon.(Får negativa vibbar av Estonias lilla fria vattennivå på bildäck, förvisso inte alls på nåt sätt jämförbart men visst bör väl även små eventuella vatten-barlastförskjutningar helst avlägsnas prompt?) Kan det alltså röra sig om instängt vatten som förflyttar sig som barlast i t.ex. halvläckande inbyggda flytkroppar? Om trimläget långskepps ändras rinner ev vatten för- eller akterut, och kan kanske möjligen fylla fack vars klena avrinning tillbaka tar lite tid. Nåt sånt?? Bara en helt långsökt reflektion, men just minneseffekten verkar ju också rätt långsökt mysko så det jämnar kanske ut sig därvidlag. Vågar mig iaf på att slänga in synpunkten i tråden oavsett sannolikhet ... ;-) / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockmokk 0 Postad 1 Juni , 2011 lutningsläget behålls endast i 1-2 minuter om man inte använder trimplanen men använder man trimplanen så stablilserar båten upp sig ganska omgående. Men som sagt, tycker båten borde går betydligt rakare även utan trimplan.. Instängt vatten har jag funderat på oxå, men eftersom lutningen inte framkommer när man accelererar upp i planing så känner jag mig tveksam på det.. Tycker att det borde påverka även när man gasar från 10 till 25 knop, och inte bara från 25 till 35. Treligt oxå att man får så snabb respons med kloka tankar om vad felet kan vara =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken495 0 Postad 3 Juni , 2011 Hej, Jag har en ryds hajen 495 med mercury 60hk, har precis samma problem, har provat flytta runt vikt i båten få nån ordning på det, men funkar inte. Även kollat med vatten i skrovet etc.. förbryllad ... nån som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 3 Juni , 2011 Tycker inte det verkar det minsta mysko, helt klart vätska som förflyttar sig med en viss tröghet d vs mellan skott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken495 0 Postad 4 Juni , 2011 tror inte det är vatten, båten har stått på land i garage 1år, samt har jag en länspump mellan skroven ock det kommer ingen vatten när jag pumpar, eller kan det samlas nån annanstans? tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sublime 2 Postad 4 Juni , 2011 Nu har du ju iofs länspumpat men jag hade liknande problem på min förra båt och orsaken då var 150 liter vatten i skrovet. Skillnaden då var dock att det bara blev värre och värre med farten, inte att den stasbiliserade sig förrän jag saktade in, men det kan väl bero på hur båten är konstruerad förmodar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser