Carnage 0 Postad 1 Juni , 2011 Tjena. Har en båtplats som är 3x8 meter. Undrar om det funkar att ha en båt som är 2,6 m bred på den? Kan det bli knepigt att lägga till samt kommer båten ligga emot ofta? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 1 Juni , 2011 Bör inte vara några problem. Du har väl fendrar dessutom ? Och din båt är väl bara 2,6 på det bredaste stället eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2011 Får du bara in fören mellan Y-bommarna så är det bara att köra frammåt, om du inte hör till den typen människor som absolut måste ligga med aktern in. De flesta fabrikstillverkade Y-bommar är ju plastöverdragna och där behövs egentligen inga fendrar. Det är min uppfattning, sen finns det alltid såna som har en helt annan mening. Dvs - inga som helst problem. Jag brukar avpassa förtöjningsändarna, efter att jag monterat ryckdämpare. Ett måste åtminstonne i fören/inne vid bryggan. Splitsar en ögla som sitter på rätt avstånd - bara att lägga över knaparna. En eller bägge aktertamparna har jag i regel utan ögla så att jag kan reglera aktern lite. Men egentligen kan man ha öglor även där. Båten skall ju inte ligga helt tajt. Det gör inget om den kan röra sig lite. Välkommen till MG föresten. Senast ändrad av toaen | 01 juni 2011 | 11:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 1 Juni , 2011 Jag har 3m mellan y-bommarna och backar alltid in främst för att hunden enkelt ska kunna komma på och av. Båten är 2,6 bred. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carnage 0 Postad 1 Juni , 2011 Tack för svar! Eftersom jag inte har så mycket vana så visste jag inte riktigt. Båten i fråga är en Sea Ray 268, jag vet inte hur bred den är i linje med bommarna så att säga. Kan hända att den är smalare nertill. Men kollar jag på skrovet tycker jag den ser ganska så rak ut. Tack för välkomnandet. Båtmänniskor är som vanligt trevliga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 1 Juni , 2011 Om man vill att båten ska ligga någorlunda still i sidled så att den inte ligger och dunkar i bommarna så är det bra att låta aktertamparna korsa varandra, höger tamp till vänster knap och vice versa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2011 Det är en lagom bredd. Fendrarna får gott och väl plats och man kan även få båten att ligga i mitten med linorna stretande åt alla håll. I Glommen dundrade vi in i ett fack med y-bommar som var lite för smalt. Korvarna trycktes ihop när vi pressade oss in men ena sidan låg utan fendrar. De var omöjliga att få dit. Y-bommen var rent stål och jag lindade den med ett rep för att spara på vår gelcoat. Det var ett väldigt gnagande den natten trots diskmedel på rep och fendrar. Anledningen till att vi inte backade ur och tog ett bredare fack var sidvinden som låg på och vi hade gjort ett flertal försök. Vi fick småningom hjälp med linor i lovart som redde upp det. Inte lätt att gå in i bommar med stark sidvind eller ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 1 Juni , 2011 Jag låg på en trång plats, där fendrarna ständigt knöla sig mellan bom och bordläggning, efter en säsong eller två gick det faktiskt att se förslitningsskador i gelcoten. Platta fendrar blev lösningen. Ett annat bekymmer jag hade var flytbojen i slutet på bommen, den är ju ofta rejält bredare än bommen och låg o skavde mot båtsidan, mindre bra....... Du måste prova helt enkelt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 1 Juni , 2011 Visst är det så, men platsen är 40 cm bredare än båten och det är ingen trång plats... Det är t o m en ganska lagom plats skulle jag påstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 2 Juni , 2011 Javisst, min var trång. Har blivit allergisk mot trånga nu... Opitmalt för mig är om jag kan ha fendrar ute, men att dem inte tar i hela tiden, helst inte alls faktiskt. Å andra sidan, är det en lugn plats (ingen sjögång), så kan den vara lite smalare... Prova o lycka till.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser