Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Peraero

Kallt att sova i segelbåt i Maj/juni?

Rekommendera Poster

Hej.

Som ny ägare av segelbåt så ha jag inte så bra referensramar på saker å ting...

Så nu till min fråga som ploppat upp...

Ska ut och segla söndag-måndag till helgen, pers. Ingen värmare i båten...

Hur kallt kan det bli? Eller räcker det med vanligt täcke?

Visar runt 20-23 både sön/mån.

Ngt annat tipps på första lång (55nm) seglingen/övernattningen?

MVH Per En Glad nybörjar seglare =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig räcker det med vanligt täcke. Tänk dock på att kvällen kan bli lite kylig innan man kommer under täcket.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt lite kyligt innan man kommer under täcket, har själv värmare men startar den väldigt sällan, tycker att det är mysigt när det är lite burrigt innan man har blivit varm, kör på och lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Okej, menar du att det kan va bra med en tjock tröja/jacka när man sitter i sittbrunnen och spelar spel och tar en öl? =)

MVH Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan bli kallt!

Tänk på att de temperaturer som du läser om på tidningarnas vädersidor handlar om hur varmt det är på land. Om du räknar med att det är 20-23 dagtid så får du räkna med ca 8-10 på nätterna och till det ska du lägga till fuktigheten som gör att det känns kallare.

Nu vill jag inte avskräcka dig men om jag vore som du skulle jag ta med såväl underställ som extra täcke om du inte är van vid hur varmt/kallt det är i båten. Bättre att räkna med att det är kallt och sedan ta av sig något lager om man är varm än att frysa och bli på dåligt humör, få dåligt omdöme och segla mindre säkert.

Visst kan man få lite extra värme genom värmeljus och andra liknande saker men de skapar också mer kondens och äter upp syre, så se till att ha en lucka på glänt för extra luft-intag om du eldar ljus eller annat.

Men det är en fantastisk tid att vara ute i skärgårdarna nu. Ljuset är svårslagbart, gott om plats i naturhamnarna, fåglarna är ännu inte bortskrämda ur vikarna och de vanliga svanarna som kommer och tigger till frukost har inte fått in vanan än.

Ha en fantastisk helg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Lade precis fram underställ nu ;) Hehe Som du säger, bättre med förmycket kläder än att frysa.

Är lite inne på att köpa ett oljeelement... Fått tipps här på MG tidigare om detta: http://www.jula.se/oljefylld-radiator-600-w-230-v-410195

Ngr tankar runt detta?

Som sagt inget annat att tänka på? Förutom själva sovandet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på ventilationen även om inga värmeljus och liknande är tända. Dels för syre för att andas men mest för fukten från personerna ombord som är ungefär en liter vatten på en natt. 

Fukten sätter sig i allt ombord och kläder och täcken isolerar sämre. Ha gärna ordenliga springor med genomvädring så det känns att luften rör sig lite. Då blir det inte kallare och kallare under natten. Ta ett extra täcke om det blir kallt. Tjocka strumpor och (natt)mössa hjälper.

Vinterkläder ombord funkar. Med långisar och allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väldigt vad frusna ni är!

När jag köpte min första maxum 2100 (08) så sjösatte vi henne den 18 april och sov över samma natt, när vi skulle gå och lägga oss så var det is på fördäck!

Ingen värmare men det gick bra, sov i sovsäck  modell 5 tror jag, (vanligt sovsäckstäcke)

Det var riktigt kallt en stund man sedan gick det bra, sov gott hela natten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe kanske är överdrivet med en värmare... Vill ju att tjejen och andra paret ska ha det bra och trivas =)  Men säger åt alla att ta med underställ.

Okej. så man kan alltså ha ex takluckan öppen lite på glänt hela natten?

Längtar riktigt mycket.

MVH Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med fyra personer i din båt blir det nog inte så kallt på natten, vi producerar en hel del värme själva. Men det är alltid bra att ha varma kläder med sig. Ett oljeelement är jättebra om man har landström och det är kallt. Ofta är det lite kyligt att lägga sig men sedan får man gå upp och stänga av det på natten.

Ha det bra i helgen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kan mycket väl bli kallare vid segling på kryss på dagen än under täcket på natten. Täck på att ha med riktigt varma kläder. 

Kondensen är nog det värsta problemet under natten om ni är fyra personer och inte har värmare/ventilation. Den råa fuktiga kylan är inte speciellt trevlig. Tänk på att ha med myggnät om ni ska lämna en lucka på glänt under natten. En fotogenlampa eller några värmeljus kan hjälpa till att få lite mer rotation på luften. 

Jag ska också ut och segla till helgen, och det verkar bli riktigt fint! Ha så kul!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då kan det allt va lite kallt i vinden =) Kommer ha med en tjock å en tunn seglarjacka.

Hmm frågan är om man inte för säkerhets skull ska ta å köpa ett oljeelement! Kostar ju inte mycke å va väldigt behändig storlek! 

Aha vad kul! Vart seglar du?

Borde va endel båtar ute i helgen tycker jag =) Hoppas!

Trevlig Helg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en båt utan värmare brukar det bli samma temperatur i båten som det är i vattnet, dvs så här års brukar det krypa ner mot en 12°C i ruffen. Med en hygglig sovsäck sover man gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Var och köpte ett Oljeelement nu. Får se om vi behöver sätta igång det. Köpte även lite myggnät =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er alla jag och flickvännen har varit ute sen I början på Maj och vi fryser inte,Seglade från Högakusten ner till Fjollträsk en fin tur,Nu är vi i Öregrund på väg till baka Till Norrland och dom ljusa nätter..Oljeelement det funkar utmärkt när det finns ström. täcke och varma kläder är A och O..Ha en trevlig resa i helgen, det har vicheeky

post-5456-1394236726,5267_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det var ingen dålig resa ni gör =)

Var i båten hela dagen idag =) Runt 22grader varmt och 3-4m/s. Lite lite, men skönt då jag bara städa och fixa lite.

Köpte och ställde elementet i båten idag, får se om det kommer till användning.

Resan är tidigare lagt, lör-sön. Läääängtar =)

Klagshamn-flakfort-ven-Klagshamn =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej

Det tror jag. Man får aldrig det bekvämt utan värmare. Det är iofs inte så mkt värmen i sig men fukten.

Utan värmare blir allting litet fuktigt oavsett HT el kapell båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Okej, man kan ju altid sätta på det på lågvärme å se. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har båten i norra vänern och natten till idag låg vi över i den.

Jag hade underställ samt sovtäcke. Ingen värme på i båten och det var riktigt behagligt.
Polarn hade bara en tunn filt över sig och han lät lite risig imorse:P så kör man utan värme är det nog smart att ha varm sovsäck eller lite extra kläder på sig :)

Visst är det underbart att båtsäsongen har dragit igång!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt =) 

Hehe en filt lät inte så skönt ;)

Ja det är verkligen härligt att det har dragit igång nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha ne han ångrade sig imorse vill jag lova:P

men är man lat så är man ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha då hat han lärt sig ngt till nästa gång kanske ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Igår kom man hem.  Blev en dag längre. Så två övernattningar. Elementet packades aldrig upp =) Vi hade tackluckan öppen och halva dörren. Var perfekt värme och väldigt mysigt =) Va som sagt första gången jag sov över i min båt och en seglingsbåt överhuvudtaget.

Tack för alla tipps!

MVH Per

post-10017516-1394236729,1596_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min monark var det en tunn matta limmad ca 30 cm därefter en teaklist. Jag lossade mattan lite (lät den sitta kvar under teaklisten) och tryckte upp ett tillskuret liggunderlag. Det var perfekt som isolering närmast kroppen och enkelt att få dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. hmmm ursäkta men fattade inget av det du skrev hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror han menade så här ungefär:

På hans Monark (samma sorts båt som din?) satt det en tunn matta utmed kojerna, ca 30 cm högt upp. Sen satt det en teaklist. Vad han då gjorde var att isolera skrovsidan mha ett tillskuret liggunderlag som han tryckte in under den tunna mattan som han först hade lossat lite. Resultatet var en god isolering just mellan kroppen och skrovsidan.

Ungefär så tror jag att han menade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppfattade det hela som Christer. Har isolerat ett flertal båtar på ett likartat sätt. På min nuvarande med liggunderlag 2x10mm 3mm ytmatta, även under däcket. 

post-945-1394236736,9423_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojdå det såg avanserat ut ;) Är boten isärplockad invändigt? Bra jobbat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...