snipolle 0 Postad 31 Maj , 2011 Hej ! Det tvåpoliga uttaget på sidan av motorn vad har man det till, strömuttag eller? Isåfall hur många volt ? Vad kan man använda det till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 31 Maj , 2011 12 volt med inbyggd likriktare = laddar även batteriet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 1 Juni , 2011 Hej, jag trodde det var växelström i det uttaget, och att man behöver komplettera med en likriktare för att kunna ladda batteri, kan dock användas till glödlampa. Är dock inte säker, mät med multimeter vilket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Juni , 2011 Jag tror att det är svårt att mäta sig fram till detta med en multimeter. Det är inte ren 12 V DC som kommer ut från en likriktare. Visuellt test: Följ ledningen bakåt från uttaget och kolla om det sitter en lkiriktare innan ledningarna försvinner upp under svänghjulet. Elektriskt test: Koppla en diod i serie med en 12 V lampa (1-15W). Koppla in anslutningarna i uttaget. Växla anslutningarna. Om det är likström skall lampan bara lysa åt ena hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 1 Juni , 2011 Hej erikeriksson å jag har helt samma uppfattning.. gäller iaf i orginal.. sen kande ju va nån som pillat dit en likriktare nån gång kanske. Utan likriktare endast växelström. Batteriet underhållsladdas enbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Juni , 2011 Jag hade en Achimedes 252 och den gav ut växelström i uttaget. Mäter du med likström så ser du ingen kontinuerlig likspänning utan möjligen fladder med olika spänningar med och - tecken före. Sätt dit en likriktarbrygga >=10A så den håller för lite fummel med så kan du ladda batteriet. Det gjorde jag på min. Det skadar heller inte med en säkring på vardera lik och växelströmssidan. Prova ca 10A . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser