Gå till innehåll
fredag 04 april 2025
KurreH

Köpa äldre båt

Rekommendera Poster

Tittar på en äldre motorbåt i år och funderar på priser och hur gammal båt man vågar köpa. En Saga 27 från sjuttiotalet kostar en kvarts miljon, en Albin 25 kostar 150.000.  Rätt höga priser för båtar som snart är 40 år gamla.

Men, vågar man överhuvudtaget köpa en sådan båt? Även om en så gammal båt inte har problem med delaminering och böldpest nu, håller dom 5, 10 eller 40 år till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en välhållen gamling håller nästan hur länge som helst, bara hjärtat orkar, dvs motorn. Köpte för 3 år sen en Coronet från 1974, med en diesel motor från 1986 och 1200 timmar. Allt är kanonfint och har hittils kört helt problemfritt. Jag tror inte det är någn fara så länge man köper säkra märken och letar upp fina ex med bra motor.

Vill dock påstå att det är bättre betala lite extra för en bytt motor, än att upptäcka att ett byta är inom snar räckvidd. För åker du på ett motorbyte så får du ha båten livet ut om du inte tänker gå med ordentig förlust.

Själv har jag viss förkärlek till de äldre genuina båtarna med tilltagna pållare och mycket träkänsla. Skulle aldrig köpa en amerikanare från 80-talet., men som sagt, det är ju jag det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågar gör man säkert. Ofta är dessa båtar, om de är av kända märken, gjorda med ordentligt med plast och bra kvalitet. Delaminering tror jag inte var uppfunnet som begrepp för 40 år sedan och böldpest är egentligen inte så farligt och helt möjligt att åtgärda.

Som skrivits ovan, mycket beror på motorns skick. Mycket få motorer håller för belastningen i en båt (=att alltid köras på ettans växel) i 40 år. Så se till att få tag på en med nybytt/nyrenoverad motor.

Sen är ju alltid frågan om man tycker de är värda sina priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta inte så mycket på ålderna utan på skicket, båten som sådan blir inte sämre med åren, det är elsystem och motor som kan kosta lite, lägg in ett motorbyte i kalkylen om du inte kan hitta ett skepp med nyare motor, håller med föregående inlägg, hellre lite äldre med träkänsla än en amerikanare, har flera bekanta som har det och det är alltid reparationer och kostnader, och då menar jag alltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du inte främmande för att mecka, fixa och lägga till ytterligare stålar för tex en ny motor så är det bara att handla. Personligen hade jag inte lagt så mycket pengar på något så gammalt om det inte för mig hade ett sjukt stor affektionsvärde. Ex det var min farfars gamla skuta som jag skall renovera och därefter segla till världens ände.

En del kallar gulnad gelcoat och av åldern svajande fördäck för charmfull nostalgi. Andra kallar det för skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...