Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
mrsoft

ryds 475gt-99 hur stark motor kan jag använda?

Rekommendera Poster

Hej

Funderar lite på att byta till en starkare motor på min styrpulpet. Båten är godkänd för 60hp.

Just nu sitter det 50 hp på. Har för mig att jag har sett den med 90hp på.

Så, hur stark motor vågar jag sätta på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60, om du vill ha någon akterspegel kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du också måste tänka på är att försäkringsbolagen inte försäkrar båtar med större motor än vad den är godkänd för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej, okej!

Får bli en ny båt då. tack för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en 135hk v6 på en båt som är klassad för ca 70hk har jag för mig.
Så allting går... Men visst ibland är la man lite nervös när det går vågor o man kör runt 45-50knop.

Även vissa bolag försäkrar båten...

Testa http://www.pantaenius.se/

De klarar av att försäkra min båt, men Folksam, trygghansa o andra sånna bolag ville absolut inte ha med min båt att göra..

Men skall du sätta på en större motor så rekommenderar jag iaf att du lägger dit nån rostfri skiva eller något för att förstärka akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är olika beroende på båtmodell. Vet inte hur det är på 475gt, men på 510gt som var godkänd för max 60hk behövde man klart större motor än så. På tidiga crescent 465 står det max 20hk, men de fungerar fint med 40hk också.

I andra änden finns Weedo gt som kräver mycket av sin förare med godkända 90hk. Att ha 130-140hk som vissa har är kul, men kräver mer än många kan ge...

Hur kommer du använda båten? Skulle jag motorisera för mig själv har jag en siffra, skall jag våga låna ut den blir det en annan:)

Ofta ger den ökade vikten som kommer med större motor mer problem än själva effekten. Båten blir obalancerad i fart, man får svårare att backa och ligga i intervallen 10-15knop.

Jag tror baserat på att den får ha 60hk att en lätt 70-75 typ yamahas 2t är ett bra val om du vill ha mer effekt. Då vet jag dock inget specifikt om båtmodellen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...