jamtobo 0 Postad 30 Maj , 2011 Hej, jag bytte bränslefilter innan sjösättning och har efter det haft problem med luftbubblor i dieseln. Motorn har ofta fungerat fint efter start, sedan har den gått ner i varvtal och ibland stannar den. Efter luftning hoppar den igång och går bra. Ofta behöver den luftas efter start, kan räcka att motorn varit avstängd i någon timme. Jag fyllde aldrig filtren vid filterbytet som jag läst att många gör. Jag har dock kört rätt många distans sedan bytet. Borde jag inte fått ut all luft snart? Vad jag vet finns det bara en luftningsskruv och den sitter på finfiltret. Utöver finfiltret som sitter närmast motorn finns det även ett grovfilter och en vattenavskiljare (glaskopp). Känns väldigt osäkert att motorn lägger av i tid och otid. Har ni några tips på åtgärder? Det är en Nannidiesel 2.40 HE ECO 7.8 kW (10.6 HP) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Inkognito 0 Postad 31 Maj , 2011 Hej ! Troligtvis suger den i sej luft på något ställe. Kolla sugslangar mellan pump o. tank ( torksprickor ? ). Titta även på packningen som sitter vid glaskoppen. Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Maj , 2011 Jag undrar lite vad du menar när du skriver att du inte fyllde filtren ( flera alltså, men det kanske var skrivfel? ) Man pumpar och då ska filtret vara fyllt? Tror, som ovan, att du har en läcka någonstans... Det står bara så här i din manual: Open the fuel valve • Place a container beneath the bleed screw A and loosen it. • Activate repeatedly the priming pump by pressing the lever B until fuel with no air bubbles fl ows through the bleed screw. If the fuel is not fl owing after few minutes, rotate the crankshaft a quarter turn. • Tighten the bleed screw A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slamkrabba 0 Postad 31 Maj , 2011 Prova att lufta den framme vid spridarna också om det går på dom där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Maj , 2011 Du kan även ha stopp i röret från tanken. Det är ett lömskt fel då skiten kan lägga sig ivägen och släppa igenom lite bränsle så den går på lägre effekt. Bränslet räcker till en visst pådrag. När det behövs mer diesel blir det ingen högre effekt trots det högre pådraget. Sug ren tankens bottensats t.ex genom bränslemätarens hål. Gjort på en halvtimme och du får se hur pass mycket skräp det ligger där. Måste göras i vilket fall även om luftläcka kan vara orsaken. Kan du trycksätta tanken? Eller lossa rör eller slang i nån ände och blåsa in lite övertryck. Eller ta en slang upp från däck med diesel till det lossade röret. Två meters höjd ger nästan 0,2 Bar och duger gott för att se ev. läcka. Använd toapapper för indikering. Huvudtipset är att det är stopp i tankröret. Eller har satt ihop filtren lite slarvigt. Glömt en packning t.ex fast då borde det läcka diesel utan att du har övertryck. Kolla noga och ha ficklampa och följ slang- och rörkopplingar och filterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 31 Maj , 2011 Oftast är det o-ringen i glaskoppen som hamnat lite snett... Dessa ska egentligen bytas ut när du öppnar och byter filter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 31 Maj , 2011 Hej och tack för alla tips! Att jag skriver filter beror på att det finns ett grovfilter och ett finfilter. Glaskoppen hade jag problem att få på plats, satt dubbelvikt i sittbrunnsluckan och trixade ett bra tag innan jag lyckades få dit den. Följande kan alltså vara fel? 1. Sprickor i slangen mellan tank och pump 2. Skräp i tanken som leder till ett försämrat flöde 3. Glaskoppen sitter fel/dålig packning Hur luftar jag bäst? Hittills har jag använt startmotorn. Det finns en handpump som tyvärr inte verkar vara så effektiv. Hur mycket bör man öppna luftningsskruven? Finns det risk att det suger in ny luft genom luftningsmuttern? Hur länge bör jag låta diesel flöda genom skruven? När det gäller trycksättningen, varför ska jag göra så? Jag har inget hål för tankmätare så den enda vägen är via tanklocket. Innan jag bytte filter försökte jag rengöra tanken genom att slanga ur bränsle, filtrera och hälla tillbaka ren diesel. Processen upprepades några gånger och det fanns slem i dieseln. Var köper man packning till glaskoppen? Är det standardmått till en Vega eller hör den till Nannin? Jag har fått motorstopp en gång i kanalen på vägen ut från hamnen, som tur var slutade det bra trots en utflykt in i ett träd/buskage i strandkanten! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 31 Maj , 2011 Racor 120 S diesel fuel filter/water separator. Notera att vent-skruven avlägsnats (plastskruv som dragits av under felsökningen) Tror ni att man måste lufta förfiltret först? Hur isf, räcker det med att lossa på VENT-skruven? Senast ändrad av jamtobo | 01 juni 2011 | 01:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 31 Maj , 2011 Racor 120 S diesel fuel filter/water separator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 31 Maj , 2011 Finfilter med luftningsskruv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 31 Maj , 2011 Vent-skruv i plast avdragen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 31 Maj , 2011 Packning till vattenavskiljaren. Går det att använda en O-ring tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 31 Maj , 2011 Montering för vattenavskiljaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2011 Hur luftar jag bäst? Hittills har jag använt startmotorn. Det finns en handpump som tyvärr inte verkar vara så effektiv. Hur mycket bör man öppna luftningsskruven? Finns det risk att det suger in ny luft genom luftningsmuttern? Hur länge bör jag låta diesel flöda genom skruven? Kommer det diesel vid skruven så ska det räcka utan att flöda mer. Kommer det diesel så sitter pumpen på rätt sida om luftskruven och du kan givetvis använda motorn istf handpumpen. Jag har heller inte kommit överens med handpumpen. Otroligt dålig funktion på den på VP MD11C. Kan ju vara att pumpen har sett sina bästa dagar men fungerar alltid bra då motorn går. Jag blåser istället in lite övertryck med hjälp av avluftningsslangen, den som går från tanken och släpper in luft när diesel förbrukas. Har du ingen sån, den brukar utmynna vid tanklocket? Blåsa med munnen och trycka ihop slangen med en tving. eller sätta en kran på slangen. Har själv satt ett T-rör med slang och två kranar så jag kan blåsa och stänga så tanken behåller övertrycket. Sen kan man öppna luftskruven vid finfiltret så fylls hela systemet med diesel tills det kommer fram vid luftskruven. Har du en läcka så ser du den då. Eller, kan du få en diseldunk att med lite fall mata diesel till grovfiltret? Sätter du den på däck så får har du också möjlighet till läcksökning. Hur sitter tanken i höjd? Är det lägre dieselnivå än motor? Även när tanken är full? Har du märkt om du har problem även med full tank isåfall? Innan jag bytte filter försökte jag rengöra tanken genom att slanga ur bränsle, filtrera och hälla tillbaka ren diesel. Processen upprepades några gånger och det fanns slem i dieseln. Tror du att du fick upp bottensatsen från lägsta punkten i tanken? Prova med en O-ring istället för den hemgjorda packningen som inte såg så fräsch ut. Packningar brukar följa med filterna och är givetvis viktiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2011 Jag drog av luftskruven på en av mina galma båtar som jag hade långt från all ära och redbarhet. Svinninge Marina, Åkersberga. Det var naturligtvis efter att Volvo Penta-verkstaden innom området hade stängt för helgen. När jag gick iland från påntonbryggan kom en liten skåpbil, med en reklamtext på sidan som sa att det var en kringresande motorservicegubbe. Jag frågade honom om han hade en passande luftskruv. Han letade men hittade ingen, men han hittade en skruv med samma gänga. Fick skruven och fick också rådet att fila ett litet jack i gängorna längst skruven. Kommer inte ihåg exakt, om den tätade när den bottnade, eller om jacket var filat bara på några få gängor längst ut. Det fungerade och helgens segling var bärgad. (förr hade man ingen motor ooch seglade både ut och in. Med min långkölade L32;a och trångt mellan pononbryggorna klarade man med nöd att gå ut och in för motor ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Juni , 2011 Den du kallar vattenavskiljare är ju en grej från 40talet packningen ser förbrukad ut, och jag är tyveksam till hela anläggningen, kulventilen är den för bränsle? för många skarvar, komponenter som kan läcka. I ett dieselsystem läcker det in luft långt innan det börjar läcka ut bränsle. Kollade en gång till på dina bilder och då såg jag gängtape, det får inte förekomma i ett bränslesystem. Kalle Senast ändrad av Pentax | 01 juni 2011 | 08:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2011 Det där med luft är ett elände. Speciellt om man inte är intreserad av motorer (som jag). Kompisen hade bytt filter på sin motor. Av den anledningen att han inte bytt filter sen han köpte båten några år tidigare. Efter det fungerad inte motorn pga luft i systemet. Det var med en ny packning som han försökte montera. Jag var och jobbade i min båt som ligger mitt emot och gick över och tittade. Hur jag än försökte gick det inte att få dit packningen så att det blev tätt. Det brukar ju inte va så lätt att komma åt och i regel får sånt arbete bara gå på känn utan att man kan se ordentligt. Jag var nära att ge upp. Tog loss filtret och tittade på det. Den gamla packningen satt kvar i spåret. Det var därför det var helt omöjligt att få dit en packning till. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2011 Skulle misstänka att det är en fördel att få med sig bränslet och bort luften från tanken mot motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 8 Juni , 2011 Jag började med att byta ut luftningsskruven som jag drog av. Hittade en 3/8 skruv med exakt rätt dimensioner på en tillbehörsbutik till motorcyklar (HD). Jag gjorde också en ny packning till vattenavskiljaren (glaskoppen) av gummiduk från biltema. I min enfald trodde jag problemet var löst så vi planerade att ge oss ut några dagar i anslutning till nationaldagen. Tyvärr hade Nannin andra planer och vi fick motorstopp i hamnen. Vi ställde in seglingen då jag inte vågade ge mig ut med familjen i en båt med en högst opålitlig motor. Istället kavlade jag upp armarna och började demontera dieseltanken för att rengöra den ordentligt (enligt tips från den här tråden) då jag trodde att slime i tanken gjorde att motorn gick ner i varv och dog vid belastning. Tyvärr råkade jag ta sönder tanken under demonteringen då föregående ägare satt fast bränsleröret med plasticpadding. Med tanken demonterad trycksatte jag bränslesystemet och sökte efter läckan som visade sig sitta i en spricka i kopparröret vid bränslekranen. Jag lyckades få hjälp att löda fast bränslerörsanordningen i tanken av en stålbåtsägare i hamnen redan dagen efter (måndag), tyvärr fanns det inga affärer med passande bränslekran och slangnippel så det fick vänta tills Hydroscand öppnade. Där fick jag hjälp att hitta bränslekran och nippel i passande dimensioner, så efter att ha rengjort tanken med superavfettning och torkat ur den efter bästa förmåga begav jag mig till hamnen. Under kvällen har jag bytt ut alla slangar på sugsidan av bränslesystemet till 8mm invändig diameter från Biltema samt monterat tanken nu utan det antika vattenavkiljarsystemet. Luftningen gick problemfritt tack vare era tips om trycksättning av tanken under luftning. Fäste en slang vid tankventilationen och blåste samtidigt som jag öppnade luftningsskruven på finfiltret. Summa summarum verkar det som om Nannin snurrar. Nu med en rengjord tank, utan antik vattenkopp, ny bränslekran och med nya bränsleslangar! Tusen tack för alla tips! Nu håller vi tummarna för att motorn ska gå även under belastning... EDIT: Jag hittade ingen O-ring till vattenavkiljaren i rätt dimension, därför gjorde jag en egen packning dock med mindre hål i mitten. Använder locktight nu istället för gängtejp efter inrådan från er... Senast ändrad av jamtobo | 08 juni 2011 | 02:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 5 Juni , 2013 Gammal tråd, men jag tänkte ändå nämna att läckan visade sig bero på att membranet i den mekaniska bränslepumpen var slut. Första dagen i Göta kanal gav motorn upp och jag blev tvungen att byta bränslepump i Norsholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Juni , 2013 Då kanske ett litet tips kan rädda dig nästa gång du får problem med luft, BTs bränsleslangar torkar med tiden och läcker in luft. Ja det gör väl alla, men min erfarenhet är att BTs börjar tidigare än andra. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser