Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
jamtobo

Montering av nya vinschar

Rekommendera Poster

Hej,

jag skulle behöva tips om monteringsmetod av vinschar. Som ni ser på bilden är de nuvarande vinscharna nedsänkta.

Under kappsegling i hård vind märkte jag att de nuvarande vinscharna är för klena (11 cm i diameter). Fick tag på en uppsättning nya vinschar som är tvåväxlade större diameter (14 cm).

post-10017085-1394236724,6799_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sandwichlaminat där det inte är nedsänkt? I så fall måste du gröpa ur den så de nya vincharna sätts i enkellaminat. Sedan skulle jag spackla upp gropen och topcoata innan jag satte på de nya. Under behövs en stor bricka. Vi har injutna brickor på vår båt och har du det sitter den nog nere under gropen och är förmodligen för liten för den nya winchen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag tolkar dig rätt är ditt förslag att:

1. Kontrollera om det sitter en bricka under winchen

2. Avlägsna befintlig bricka då den förmodlingen ändå är för liten

3. Utreda om sandwichlaminat (hur?)

4. Om sandwichlaminat gröp ur för att endast ha ett lager laminat

5. Spackla igen gropen

6. Topcoata (hur och varför? Är det samma som gelcoat?)

7. Fäst ny bricka (här skulle det gjutas, gjuter man i spacklet?)

8. Fäst nya winchen

Hur gjuter man fast brickorna på bästa sätt?

Finns det färdiga brickor för wincharna?

Kan man skruva direkt i laminatet, eller behöver det vara genomgående? 

Hur som helst låter det som ett jobb som bäst utförs medan båten står på land? Risken att tappa i både winchar och skruvar känns överhängande! :-)

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska se om jag kommer ihåg dina frågor.

Har du sandwichlaminat i båten? Är det ett enkelskrov så är det ju inte sandwich här heller. Annars så ta den nya winchens diameter och borra någonstans under den och kolla. Du behöver inte gjuta in brickan, den ska ligga på andra sidan laminatet som en stor bricka helt enkelt. Genomgående bult måste det vara. Topcoat är detsammas som gelcoat men det torkar från utsidan och inåt och inte tvärtom som gelcoat gör. Det går egentligen bra med vilket som. Kolla först om du får plats med nya winchen i gropen och hur det ser ut på andra sidan (inuti båten) innan du bestämmer hur du ska göra. Kanske är bricka redan tillräckligt stor och du kan placera den nya winchen i gropen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...