Riro 115 Postad 30 Maj , 2011 Har en MD21B som är lättstartad och går rent och bra. Den knackar dock mycket, låter ungefär som när man knackar med knogarna mot en bordsskiva. Knacket följer i frekvens motorvarvet men låter lika vid alla varvtal, obelastad/belastad samt kall eller varm motor. Har konstaterat att det bara låter från motorns högra sida, där insug och kyllimpa sitter. Föregående ägare säger att den alltid låtit så (han har ägt båten i fem år och bl.a. varit över till Åland vid ett par tillfällen). Funderar på om det kan vara ett lager eller om det kan knacka så mycket av felinställd pump eller dåliga spridare? Om det beror på pump eller spridare, är det någon fara med att köra så ett tag ellerbör det åtgärdas direkt? /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 31 Maj , 2011 Akta hörseln om du lyssnar på en gammal diesel! Alla dieslar knackar och 21.an är långt ifrån ljudlös. Jag tror inte någon kan identifera missljud som ventilrassel, glappa kolbultar etc på en diesel som MD21 mfl. Det går helt enkelt inte att höra genom det helt normala dieselknacket, det är inte som på en bensinmotor. Är man osäker på motorn så är det nog bara att plocka ner och mäta upp delarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 31 Maj , 2011 Att gamla dieslar knackar är ju som det ska och en del av charmen. Det kan jag stå ut med om jag vet att motorn mår bra, bara att ljudisolera bättre. Funderar på om det kan vara för tidigt ställd pump som kan vara orsaken men då borde det väl märkas på andra sätt. Motorn går ju bra både på låga och höga varvtal och ryker inte onormalt. Jag har i och för sig inte varvat så mycket över 3000 då jag inte vill plåga en gammal motor, men den varvar upp snällt och är inte alls seg på något sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 31 Maj , 2011 Om du varvar upp motorn utan växel, och drar ner till tomgång snabbt. Om ljudet försvinner då varvtalet minskar, kan det vara förbränningsljud. Till exempel en droppande spridare. Annars är det nog ett mekaniskt ljud. Det är nog inte pumpen, eftersom det är en fördelarpump, som bara har ett pumpelement som betjänar samtliga cylindrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 31 Maj , 2011 Vad jag förstår så kan motorn knacka om timingen på pumpen står för tidigt, det var det som jag syftade på när jag nämnde pumpen, var lite otydlig. Ska prova att varva upp ordentligt och slå av gasen helt och höra om knackandet minskar då motorn varvar ned. Senast ändrad av Riro | 31 maj 2011 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser