Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
zewe

Montera Lod innombords

Rekommendera Poster

Jag håller på att leta efter ett vättigt lod och har fassnat för nexus pga utbyggnadsmöjligheterna men det jag funderar på at hur det är att montera innombords?

Det finns rör som man kan köpa till som är för det men där jag vill montera det 'är det rätt hög vinkel på skrovet, långt förut. Vet ni om det är några problem eller måste jag hitta en planare yta?

Båten är en shipman 28 med enkellaminat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem, gera röret till rätt vinkel (viktigt förstås att givaren pekar rakt ner) plasta/sikaflex fast röret mot skrovet. Fyll på lämplig mängd med olja/glykol i röret (givaren skall inte ta i skrovet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon tackar då ska det beställas och installeras

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla med givaren i i påse med vatten innan du sätter fast röret.

Det har alltid fungerat för mig tidigare med att limma fast akterspegelsgivare dirkt mot skrovet.

I min motorseglare fungerade det inte. Lodet fungerade med givaren i en plastpåse med vatten. När jag limmade fast den enligt gängse metod fungerade den inte. Har nog provat på 10 olika ställen, alla med samma resultat. Plastade till slut fast ett rör som, jag fyllde med glykolblandat vatten på ett ställe där jag provat med givaren i en påse med vatten. Det fungerade naturligtvis inte där heller. Det hade tidigare suttit en ekolodsgivare i ett plaströp på den platsen som fungerade.Men det var en gammal Seafarer - Ja om det verkligen fungerade blir jag osäker på i skrivande stund. Det blinkade i alla fall och förde ett förfärligt väsen (och jag är nästan döv).

Köpte ett Nexuspaket och borrade ett hål i botten. Kombinerad givare med ekolod och logg - då blir det bara ett hål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett skarvrör för VVS för några tior på Bauhaus i stället för det dyra. Givaren passar fint om man drar igenom kabeln före man sätter fast röret med sikaflex. Fyllde med glykol. Bottnen på båten är 30mm enkellaminat där givaren sitter och den blir begränsad till djup på 180 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog vad jag hade till hands(Du kanske ser vad det var jag använde, hehe.) och kapade den och plastade sedan fast den mot botten.

Fyllde den sedan med glykolblandning och det funkar perfekt..

Nackdelen är väl att biran lär bli lite varmare nu!!!

post-10011606-1394236726,3528_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon, tackar alla.

Ska helt klart testa med vattenpåse innombords.

Hart beställt ett kitt med separat logg och lodgivare då jag tycker det blir lättare, men det är nog bara jag :D lodet blir innombords och blir ett hål till i botten till våren för loggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...