Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
DavidN

Hjälp, slang glider av!

Rekommendera Poster

Har installerat en septitank med sugtömning, i detta system har jag satt en handmembranpump av bra märke och kvalite. Slangarna jag använder är av den dyra typen för detta ändamål, allt för att undvika problem.

Nu dök det ändå upp problem direkt, slangen som går till membranpumpen får inget fäste. Den går att vrida utan problem när jag dragit åt slangklämman och drar jag åt slangklämman så hårt det bara går så åker den av helt.

Problemet verkar vara att det är för lite friktion mellan pumpen och slangen Röret på pumpen är gjord i svart slät hårdplast. Det fungerar klockrent på alla andra delar som är i metall och räfflade.

Det bästa skulle ju vara att köpa en ny pump med räfflad yta på röret och gärna i metall

Har ni några tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte prova att rugga upp ytan med grovt slippapper, eller kan du få på ett lager vulktejp innan du trär på slangen? den går ju att få riktigt tunn om man töjer den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har en tillräckligt liten slangklämma så att du är säker på att du inte bottnar. Har du dubbla slangklämmor som du dragit hårt med slangklämmemejsel eller liknande? Om inte de vanliga slangklämmorna funkar så kan man alltid prova med kraftklämmorna, är numera ganska lätta att finna: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8509 .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke som for i mitt huvud är att det är plasten som helt enkelt ger vika när du försöker dra åt hårt. Lösningen är ju då att lägga en bussning inuti plastpipen som håller emot.

Har hört detta problem på annat håll tidigare där bussning var lösningen.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...