smoegen 89 Postad 19 Januari , 2012 Fockdrevsudd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Januari , 2012 Wow, det var länge sedan jag läste det ordet. Har aldrig hört någon säga det. Hur uttalar ni det på västkusten ? Det är det konstifikt flätade snörstumpen som hänger i kläppen på skeppsklockan. Man håller i den när man slår kläppen mot klockans sida, tex när man slog glas Fingerlingen har ingen svarat på än. Äre dö läge på dösnacket? Lite tips. Vår käre Gits Olsson hade en anekdot om fingerlingen han efterfrågade hos granntanten. Han fick en snyting. Men det är inget snusk ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 22 Januari , 2012 Skickar in ett Förtecken Så nu är det annan lek.. attans måst komma på något kul /Jonas Senast ändrad av jonke_66 | 22 januari 2012 | 22:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 22 Januari , 2012 Hur många av er seglare använder sig av termerna Rymma/Skralna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 9 Februari , 2012 Rymma/skralna... Det är inte många som känner till/förstår de begreppen. Så jag brukar säga att vinden vred sig och kom mera förifrån eller vred sig och kom mera från aktern. Då brukar de flesta fatta. Många blandar också ihop föröver och förut samt akteröver och akterut. Handen på hjärtat, hur många av er är spiksäkra på de begreppen? Exempel. Jag siktade (såg) ön föröver sakta dyka upp ovan horisonten. Började att förbereda ankaret som ligger förut. Någon med andra intressanta sjötermer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser