thompalompa 0 Postad 30 Maj , 2011 Tjena! Jag har idag ett förbrukningsbatteri på 140Ah. Det skall driva två kylskåp, radio, tv, lampor, pumpar och annat av livets nödtorft. Spontant känns det lite väl lite eftersom vi gärna vill vara ute i skärgården på någon ö mer än ett dygn. Problemet är att Bavaria har spritt batterierna friskt i batterilådan, varför det blir ganska knöligt att få ner ett batteri till där. Det kanske går att pula ner ett halvmetersbatteri, men det kommet att kräva rätt mycket jobb beträffande kablaget. Ett annat alternativ är att ta ur befintliga batterier och helt enkelt möblera om hela lådan med nya batterier. Dock känns inte det särskilt lockande på en ny båt :-( Varenda kabel (de är inte få) måste ju anpassas till det också då... Tredje alternativet som jag kom på är att skapa en ny förbrukarbank på annat ställe i båten. Idag sitter alla batterier på babords sida, men min tanke är då att skruva fast några batterier på styrbords sida. Frågorna som dyker upp är då; Hur göra med ventilation? Hur grova kablar behövs det för att koppla ihop *hela* förbrukarbanken (säg att det är 5 meter enkel väg)? /Thomas :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Maj , 2011 Dagens batterier kan man ju ha i utrymme där man sover så ventilationen är inte så avgörande om det inte är hermetiskt tillslutet, jag har 4 meter mellan mina banker och tog 50mm2 kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Maj , 2011 Att sätta in batterier på annat ställe kan säkert gå bra. Nån hyperventilation behövs inte då gasen lätt sticker iväg. Vätgas är ju lätt och lägger sig inte och lurar i botten i facket. Batterier med gasledning kan du få tag i också. Kablar. Kan räcka med 6 kvmm och säkringar i bägge ändar ska det vara om det ska vara rätt. Behöver du stora strömmar t.ex bogprop får du gå upp i ledararea till 16 kvmm eller större. Oftast kommer det inte gå mer än några ampere i ledningen. Små spänningsfall i ledningen som blir vid laddning är heller inget att oroa sig för. Har du plats kan du dra 16 kvmm för framtida behov, bogprop eller nödstart och du kan gå upp i säkringsstorlek vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Maj , 2011 Westfjord, som brukar komma med kloka synpunkter, har tagit i ordentligt med 50 kvadratare. Det är bra för laddning också... men sällan lyckas man ladda batterier med båtens generator. Så landström blir nödvändigt? Då spelar inte kvadraten så avgörande roll då man kan ladda under längre tid. Däremot är 6 kvadrat för lite. Du har väl micro ombord och kanske även ankarspel va? Så utan att räkna så skulle jag dra en smidig 25 eller 35 kvadratare. Bor du i stockholmstrakten så finns den kabeln i smidigare kvalité än i båttillbehörsaffären hos ELHÅ´ s på Erstagatan. Han kanske pressar på en kontakt också om du mäter innan köpet. Använd samma kabel mellan batterierna i den nya banken. En rejäl säkring brukar de flesta addera direkt efter batteriet, för att skydda kabeln mot kortis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thompalompa 0 Postad 30 Maj , 2011 Japp, landströmsanläggning finns och den kommer att användas för laddning. Kan laddaren knäcka för smala kablar? Jag tror laddaren ligger på runt 50 Ampere. Jag har inga stora förbrukare som micro eller bogpropeller. Dock ankarspel, men jag är (nästan) övertygad om att den tar sin ström från startbatterierna... Bra med tips på affärer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Maj , 2011 Smygreklam för bra affärer.... om de varit kompetenta under > 10 år, brukar jag tänka? : D Nej, laddaren knäcker inte ledningarna. För det första så ger den inte 50A för dessa fördelas på de batterier som är anslutna. Sedan kommer du att se, för jag förutsätter att du förr eller senare kommer att investera i en sk batterimätare... då ser du att laddare går ner till några få ampere efter en ganska kort stund. ( beroende förstås på om batterierna är urladdade eller inte? ) Det är tiden som gör att en landströmsladdare ger bättre laddning än motorns generator, den hinner med att fullt ladda upp så att säga. Har du inte micro etc och inte tänker skaffa så kan du säkert gå ner lite i kabeldimension. Men jag brukar tänka så här, en 25 kvadratare som är stadigt klamrad ser mer proffsigt ut än en klen 10 kvadrat - så är det bara? Och nästa ägare kanske vill ha micro... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 14 Juni , 2011 Jag har ett för start och tre för förbrukning i lådan i motorrummet.. Har även satt ett fram bredvid bogpropellern.. 50mm² mellan samtliga batterier på förbrukarsidan och det fungerar bra än så länge. 35 känns som ett minimum.. Ska i med ett batteriinstrument inom kort (har bara inte fått det ännu).. Upplever att kylarna går en hel del redan nu (trots att det inte är högsommarvärme på Västkusten ännu). En stor bank tar emot bra med kräm när dom är lite urladdade. Generatorn kan leverera 115A och praktiskt kanske man kan få ut 70-80A i början av laddcykeln.. Man bör inte ladda för mycket i förhållande till batteribankens kapacitet.. Generellt säger vissa 10%, andra upp till 20% så säg 15% av 550Ah = drygt 80A. Batterierna kommer bara ta emot denna laddning i början, sen sjunker det vartefter laddningsgraden ökar. På slutet kanske man kan putta i totalt 10-15A.. Bulk-fasen (50-80%) går rätt fort sedan tar det tid. I vår förra båt hade vi en likadan generator (på en D1-30 maskin) och 386Ah förbrukare samt 80 60 (start bog) och generatorn gav runt 70A till förbrukarbanken i början, efter 30min nere i kanske 40-50A och sedan sjunkande... Så min teori stämmer bra med min praktik Original-laddaren är väl en Quick 45A så den ska nog klara en batteribank på 500Ah utan större problem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser