Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Urbert

Evinrude/Johnson 75 hp - 75, problem m koppla el, reglage mm

Rekommendera Poster

Hejs,

har köpt en Joker m en Evinrude/Johnson 75 hp - 75 (modnr 75ESR75B) förra året som jag arbetat med i vår. Kopplade bort motorn och fotograferade upp alla anslutningar mm för att komma ihåg hur detta var kopplat. La in bilderna p datorn som sedemera kraschade för en vecka sedan och kan därmed inte komma åt dessa bilder.

Det som skall anslutas är växelförare/gasvajer, plus och minus samt kontakt. Hittade också två lösa kablar i motorn som jag inte heller vet var de skall sitta?!?!

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta(kopplingscheman, bilder mm)?

MVH

Urban i Umeå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget kopplingsschema.. men kanske ett tips, om du inte får tag på något.

Beror helt på hur din dator har kraschat.. Är det hårddisken eller någon annan hårdvara som gått sönder eller är det bara windows som kraschat som vanligt?

Har du en annan dator eller kan låna någon av en kompis t.ex.. så kan du plocka ur hårddisken ur den kraschade datorn och koppla in den i en annan dator och förhoppningsvis få tag på bilderna.
Men som sagt.. det beror på om det är hårddisken som kraschat eller system-filerna på den.

Vill du ha det enkelt kan du köpa ett hårddisk-chassi med usb-anslutning som du kan koppla in i den andra datorn.. kostar runt 150-200kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du behöver veta om det elektriska står nog här.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=395334

Grov pluskabel från batteriet (oftast röd) skall till startrelät i närheten av startmotorn. Grov minus från batteriet (oftast svart) till gods vid startmotorn eller på blocket. 

Växel och gas kan du säkert själv lista ut. Medreglagekablarna lösa, rör på reglaget runt neutral. Det första som rör sig är växelvajern. Den anlutning i motorn som kan röras med liten kraft är gas.

Not: Lägg aldrig i backen med stillastående motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för all hjälp!

Har lyckats fixa det mesta, kvarstår dock en kabel som jag inte vet vart den/dom skall anslutas, se bif bild. Kabeln (rödmarkerad) går ut ur motorblocket och består av två kablar. Jag är även osäker p om dessa har varit anslutna tidigare.

Någon som vet?

MVH

Urban i Umeå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Kabelskorna verkar vara eftermonterade. Gissar att någon tidigare haft en tempmätare inkopplad. Men mät, är det avbrott är det antagligen en tempswitch som skall styra ljudsignalen i reglaget.

Senast ändrad av guestsson | 31 maj 2011 | 19:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...