Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Freppesito

ska flytta segelbåt från vänern till stockholm, transport tips någon

Rekommendera Poster

Hej 

Har en 31 fots segelbåt som jag ska flytta tillbaks till stockholm så snart det går och har inte tid att köra kanalen så det får bli lastbil.

Någon som har några tips på bra och billiga transporter eller som ska flytta en båt i motsatt riktning.

båten är 9.50 lång 3.15 bred och 3, 52 m hög

Hör gärna av er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett alternativ att anlita transportbesättning?

Vad kostar en lastbilstransport?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ,

nja , att ta den via göta kanal är 6000 kr i bara slussar och sen kommer det att ta 7 dagar från karlstad till stockholm så det känns inte aktuellt.

har fått ett pris med vita pengar på 12000 kr för transport men känner att det är lite i saftigaste laget just nu så vill gärna synka det med annan transport eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betänk att om justa transporthandlingar saknas så gäller inte åkeriets transportansvarsförsäkring, (Hälsar en fd reglerare av yrkestrafikskador)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar  att vita pengar också syftar till att även papprena är ifyllda och försäkringspremierna betalda. :-)

I det fall du inte får tag på någon lastbilstransport och båten ändå ska flyttas så får du gärna skicka ett PM om du vill, sista tentan för terminen ska lämnas in senast på fredag, sen är det lite semester innan jag har några jobbuppdrag planerade och det var nog 15 år sen jag gick kanalen sist... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenixen

Jag hämtade hem min båt från Linköping. Jag valde att ta en lokal firma i Linköping. Dom har ofta transporter tillbaks från sthlm. Jag fick transporten för 4000:- i en ljusare nyans än svart. Jag fråga om försäkringen och han menade på att om det skulle hända nå så skulle försäkringen endå täcka. Men det kanske mer va om han skulle välta bilen eller krocka. En liten skada vet i fasen...men han hävda att han inte skulle våga köra med oförsäkrad last.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erfarenheten är att det, tyvärr, finns alltför många åkerier som inte vet hur deras försäkringar gäller.... egentligen. Många gånger när jag jobbade som reglerare fick jag förvånade kommentarer typ... Va! Vafan säger du? Gäller inte försäkringen!?!? Exempelvis flyttfirman som tippade en flyttbil och inga transportsedlar fanns (Svartkörning) och hela bohaget för ett stockholmspar var ramponerat. Hemförsäkringen täckte skadan för skada på lösegendom utanför hemmet Maxbelopp 35 000 kr. Det var ungefär vad kristallkronan och pianot var värderad till.

Transportansvarsförsäkringen gäller, generellt, bara för gods man tranporterar mot betalning. Då måste papperen vara i ordning.
Det spelar ingen roll om bilen välter eller om dom tappar båten efter vägen.

Båtförsäkringar är jag dålig på men jag gissar att din båt är försäkrad om du själv transporterar den. Mer tveksamt om du ger ett åkeri i uppdrag att transportera den. Så brukar sakförsäkringar vara upplagda. Om du överlämnar en sak i ett företags vård så är det, generellt, företaget som övertar ansvaret för saken.
Lusläs din egen båtförsäkring hur den gäller.

Lite positivare uppgifter här:
Jag har även jobbat ett antal år i åkerisvängen. Kan du ragga upp någon som går tom hem västerifrån så torde du kunna göra en bra deal där. Helt vitt! Lägg ut krokar hos traileråkare och var beredd på att med kort varsel skicka båten. Jag har, genom åren, fått en och annan sån hämtning. allt från friggebodar och byggbaracker till båtar. Men det kan bli med kort varsel och du kan få vänta ett tag på rätt tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack ni som svarat, nu är det fixat.

på lördag så piper man iväg .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar du den med helikopter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...