Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Peraero

Hur få bort Bensinlukt i ruffen?

Rekommendera Poster

Hej.

Ska förhoppningsvis ut på första övernattningsseglingen (någonsin) nästa helg.

Och min fråga är. Det luktar väldigt mycket bensin i ruffen! Har aldrig haft bensin där, men har ju bensindunkar i sittbrunns facket. 

Tycker det ser tätt ut mellen ruffen och facket...

Hört ngt om att ställa en öppen burk med ättika? Stämmer det eller har ni ngt annat förslag.

MVH Per 

post-10017516-1394236723,9358_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besynnerligt!?!?!

Nånting måste vara fel!
Det ska inte lukta bensin i ruffen såvida du inte har råkat drälla en ansenlig mängd bensin någonstans i båten.

Jag har alltid reservdunken i ena sittbrunnsstuven och det luktar inte bensin ens i det utrymmet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm skumt.

Vist har man spillt lite när man tankat, men det har ju vart ytterst lite.

Börjar bli rädd att bensintanken kanske läcker? Tycker att den tar väldigt mycket bensin... Får undersöka det närmare nästa gång.

Det som talar emot är väll att jag inte sett ngt i utrymmet där heller...

Hade ett 12mm hål in till ruffen, med det har jag täckt nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet tyvärr inte vad du kan gör för att få bort lukten. Kan ske köpa en ny dunk om den lukta och skura kistbänken. Kan någon ha ställt en dunk på en dyna så att det kommit bensin på dom - ta ut som och lukta.

Och se till att du vädrar ordentligt när du sover.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm övernattning om det luktar bensin, sätt in alla klutar och hitta var någonstans lukten kommer ifrån, åtgärda detta och sen kan du nana på båten, absolut inte innan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du inte har ett läkage så prova att ställ in ett glas med ättikasprit under natten.

det brukar ta bort de värsta lukter,kommer lukten tillbaka så har ju du en läcka.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svaren!

Hmm Måste kolla närmare på allt nästa gång jag ska till båten. 

Nä sova i en båt med bensinlukt är ingen höjdare kan jag tänka mig.

Ngt jag kom att tänka på är att den bensintanken ja har i metall, hade jag i bilen ett tag, å det lukta fruktansvärt mycket bensin. Så den är kanske boven!

Har en tank i plast också, kanske byta till den.

Men ska ta å vädra ut, tvätta rent i sittbrunnsfacket, och ställa in ättika.

Ha en underbar båtsommar alla!

MVH Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gammal plåttank med risiga anslutningar kan mycket väl vara boven!

Mitt bästa tips är att, den dag du ska införskaffa en ny motor! Köp en snurra med inbyggd tank så slipper du allaslangar, kopplingar och annat som kan sprida stank.

Jag har inbyggd tank på snurran. 3,5liter som räcker mer än väl.

En enda gång på fyra somrar har jag tvingats fylla på till sjöss och då var det mitt eget fel eftersom jag inte hade kollat soppan innan vi stack iväg. Jag fyller nämligen alltid på från dunk innan avfärd.

För övrigt hade jag en Monark 540 på åttiotalet. En kul båt, lite minimaxi. Gick förvånansvärt bra så länge det inte var kryss i krabb sjö som gällde. Då stampade hon oerhört. Men vi sträckseglade från Njurunda utanför Sundsvall till Kramfors, en bra bit uppe i Ångermanälven, 55 nm, och fick busväder ute på bottenhavet. lättvind uppför älven i svag motström. Vi gjorde endast ett strandhugg på en halvtimma för att gå iland och uträtta det stora naturbehovet en enda gång på två dygn. På hemvägen hängde vi upp en spinacker som hörde till en Mälar 22 vilket gav en sjuhelsikes skjuts men när vinden kantrade broatchade båten så att vi i princip tippade. Hade vatten upp till kojkanterna inne i båten och fick pumpa med handpump och ösa med hink i nästan tre timmar innan vi kunde segla vidare med allt i båten dyngsurt! Det ryms mycket vatten i en Monark 540 trots att den är liten. Vi vågade aldrig sätta den spinackern igen. Jag hade kvar en gammal blåsa från en Flying Dutchman som vi använde i stället. Faan så många roliga minnen jag har av den båten. Jag sålde den till en farbror som gjort sig av med sin Maxi95:a!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kan prova att byta, ligger nämligen en till synes ny plasttank med slangar och anslutning i båten. 

Byta motor tror jag inte det blir, går väldigt bra och startar alltid fint, bytte dessutom propeller precis för 2100kr...

Aha kul å höra =)

Tycker ja får bra fart i den också! Sist vi va ute snitta vi mellan 5-6knop! 

Har märkt att den stampar, men tycker det är ok ändå. Har inget att jämföra med, då det är min första båt.

Ojdå, spinacker historien lät mindre kul. Har ingen till min båt. Däremot en Furlex med en väldigt stor fock!

Som sagt hoppas på en långsegling till helgen.

Klagshamn-Flakfort-Ven-Klagshamn.

Senast ändrad av Peraero | 30 maj 2011 | 14:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...