Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
matan1

Skarva laddbkabel

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska koppla in min Yamaha 8hk med generator på båtens elsystem och undrar hur jag ska gå tillväga. Motorn har ca 1 meter långa kablar och de kommer att behöva skarvas till batterierna som är ca 3,5 meter bort. Hur gör jag skarven så att den blir bra och skyddad? Man vill väl inte ha öppna kabelskor i ett stuvutrymme mellan motor och batterier? Vilken grovlek ungefär, generatorn ger 4-5 Ampere tror jag. Startmotorn drar väl mer kan jag tänka? Dock finns snörstart.

Hur kopplar jag på laddningskablarna till elsystemet? Direkt på ett av batterierna? Eller på batteriavskiljaren (strömbrytaren som man väljer batteri med)? Jag vill ju att båda batterierna ska laddas. Eller uppe på kopplingspanelen? Eller direkt på ett av batterierna? Säkring, hur stor och var lägger jag den, har man en och isåfall på plus eller minuskabeln?

Jag kan inte mycket om el som ni märker men jag har iallafall läst en hel del trådar här på forumet och Micke Westins bok Elsystem ombord innan jag frågar. Tacksam för lite hjälp.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs väl knappast någon batteriväljare, kan jag tycka.
Tanken med en sådan är ju att inte av misstag kunna ladda ur så att jättemotorn inte kan startas alls, men en 8-hästare med snörstart kan väl alltid startas ändå !?
Skulle kopplat batterierna parallellt i en bank istället, om de är av samma typ&ungefärlig ålder. (Då fås också fördelen att den klena oreglerade laddningen får svårare att koka batterierna så att destvatten avdunstar, vid långvarig körning.)

Tycks redan finnas en inbyggd säkring (35. Fuse 10A-BL) i motorn, om jag chansat rätt bland alla reservdels-skisserna ... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0046237&path=YAM~A0000002~M0000247~M0000306~C0046237&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

Tio ampere är ju nästan löjligt lite för en startmotor, bara 12V x 10A = 120 Watts ineffekt. Kanske bara typ 60W uteffekt på motoraxeln, vill till att motorn både är lättstartad & lätt att vrida runt. Kanske har jag rentav missuppfattat, säkringen kanske inte ligger i serie med startmotorn?

Använd inte glid-kontakter typ kabelskor vid hög ström, de är legendariskt kass på många sätt.
Gör en permanent skarv istället, för det finns väl ingen anledning att snabbt kunna koppla loss en meter ifrån motorn !?
[själv föredrar jag lödning för permanent skarvning, om möjligt med krympslang som isolering (lödvärmen krymper så de påträdda slangarna måste vid lödningen befinna sig en bit bort på kabeln), samt snyggt utsmetat siliconlim som fukttätning (lite tvål på fingrarna ger f.ö. snygg&jämn slut-utsmetning). Denna typ av skarv räknar jag inte ens som en skarv, utan egentligen bara som en sorts rätt betydelselös egenskap hos en vanlig kabel.]

På batterisidan bör kabeln också ha avsäkring trots huvudströmbrytaren, en säkring som ska skydda emot kabelbrand - ifall den mot all förmodan ändå kortsluts på sträckan mellan batterier&motorsäkringen. Större säkring (amp-tal) kan användas i proportion till 3,5m-kabelns minsta delsträcke-tvärsnittsarea.
(Själv har jag struntat i detta sista, litar på att jag aldrig glömmer stänga huvudbrytaren då jag lämnar båten, men men.) Skulle f.ö valt en något grövre kabelarea i skarvförlängningen - och kanske helst då också gjort den närmare motorn - än i den befintliga enmeters-sladden, särskilt ifall du redan i nuläget upplever startmotorn som något slö. För varje delsträckas kabelarea ger spänningsfall i relation till längd&area, något som sen plussas ihop voltmässigt till total-spänningsfall.)
Nåt sånt ...

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 30 maj 2011 | 16:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... tio ampere avsäkring verkar helt klart alldeles lite för en startmotor, men enligt sajten införs 10A-säkringen bara ifall tillvalet startmotor införs. Så vad antas säkringen då skydda, om den inte ligger i serie med startmotorn?

Själva startknappen verkar integrerad i själva motorn, dessutom via neutralläges-skyddsbrytare. Inget strömbesparande relä tycks synas till heller, så brytarna måste väl därmed ligga i serie med startmotorn och alltså utstå dess strömstyrka.
Slutsatsen måste då ändå bli den smått orimliga - alltså att startmotorn faktiskt förväntas klara sitt energibehov via en löjligt liten 10A-säkring??
Märkligt klent kan jag tycka, det måste isf vara en alldeles förbaskat lättstartad motor - och därmed görs ju f.ö. batteri-separering start/förbrukare än mer onödig ??

Så vad har jag missat egentligen? ...

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Med batteriväljare menar jag ett vred som jag uppfattar kan användas för att välja batteri 1 eller batteri 2 eller batteri 1 och 2 tillsammans. Det finns också ett läge där båda batterierna är bortkopplade, en huvudströmbrytare så att säga. Som jag förstår det är batterierna nu parallellkopplade. Om jag mäter spänningen så får jag ca 12,7 Volt. Då är de väl parallellkopplade?  Jag tänker att jag i nuläget inte ändrar på elsystemets struktur, även om det säkert inte skulle skada i en så gammal båt, utan att jag nu nöjer mig med att ansluta motorn till elsystemet. Finns det här vredet så gör det väl ingen skada?

Den här motorn är en gammal 80-talare, men i bra skick. Startar lätt (åtminstone när det är nära till batteriet). Vet inte om det är samma elsystem som på moderna Yamaha. Oavsett ålder är väl generatorerna på så här små motorer mest avsedda som belysnings-lantern-spolar.

Ok, om jag klipper av de befintliga kabelskorna som finns på motorkablarna (ser ut som öglor) och löder på kablarna på förlängningarna ner till batterierna för att få bra kontakt och säker skarv.  Hur görs sedan kopplingen till elsystemet? Lägger jag dem direkt på polerna på ett av batterierna eller finns det ett bättre sätt? Oavsett, ska jag alltså ha säkring på kabeln mellan batteri och motor?   Har man isåfall en säkring på pluskabeln och en på minuskabeln?  Vilket är förresten batterisidan? Räcker för övrigt 25 kvmm på 3,5 meter eller ska man ha mer?

Motorn är ny för mig och jag har ännu inte tittat närmare på säkringar, skyddsbrytare eller vad som nu finns. Däremot är impellern bytt :)

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, i läge 1 2 är de parallellkopplade, men du får iofs 12,7V också  i lägena 1 och 2. Funkar ju bra att behålla brytaren och använda läget 1 2 enbart, för det finns väl ingen anledning att köra batterierna individuellt. Vid parallellkoppling vill man undvika att batterierna får olika laddtillstånd för det ger strömmar emellan dem, så det vanligaste är att man kopplar ihop permanent givet att det är samma typ och ungefärlig ålder på batterierna.

Kabeln räcker gott&väl, 2x3,5=7m och 25 kvmm ger motståndet R= 0,0175* x 7 / 25 dvs 4,9 milliohm.
Vid 10 A ström fås bara 10 x 0,0049 = 0,049 volt i spänningsfall. Inte mycket alls.
Nästan onödigt grovt kan t.o.m. jag tycka. ;)

Finns speciella säkringar som monteras på batterianslutningen, vanligen bara på plussidan. Rejäla strömstyrkor, men jag tror att som minst finns 100 A. (Edit: 50 finns också)
Har skrivit uträkningarna så att du lätt kan sätta in andra siffror om du vill, t.ex. klenare kabelarea. 

Finns iofs också speciella skarvrör som pressas med en specialtång, men själv kör jag som sagt helst med lödning. Har du redan nån hyfsat grov kabel som går större delen av de 3,5 metrarna kanske du kan ansluta där, annars vid batteriet.

*) Siffran är koppars specifika resistans vid 1 meters längd och 1 kvmm.

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 01 juni 2011 | 12:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på lite i el-gurun Sterkys PDF på sid 10-11. Finns en tabell där över kabelareor och vilka max-säkringar som får användas, och till t.ex. 16 kvmm kabel får säkringen vara på max 50A. Ger i ditt fall spänningsfallen 0.076 V vid 10A, och 0,38 vid 50A. Skulle nog valt 16 kvmm själv i ditt läge. http://batteknik.se/2010/10133_nytt_elsystem.pdf 

Finns 50A bladsäkringar som brukar användas vid batterianlutningar, ser ut så här (sök artikel 45410)  ... http://www.vikingyachting.se/index.html

Hur ser anslutningen till motorn ut, en specialkontakt? Tänker att skarvning helst borde undvikas men det går alltså inte pga kontakten?
(Lödskarvning tenderar att bli fulare ju grövre kabeln är, uppvärmningen går då lätt för långsamt och sprids längre längs kabeln så plastisoleringen kan smälta. Tennet kan även krypa under isoleringen och göra kabeln stel på en lite längre sträcka. Men 16 kvmm borde gå hyfsat att löda.)

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det fall man vill skarva en kabel med kontaktdon kan jag rekommendera
Anderson Power (finns hos Elfa: https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=anderson power).
Löd stiften på kabeln.
Montera stiften i kontaktdonen.
Fyll kontaktdonen med vaselin (finns på apoteket).
Dra en krympslang över och anslut kontaktdonen till varandra.
Krymp slangen med värmepistol:
En sjövärdig och återbrukbar koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips. Sterkys pdf är ju hanterbar för den oinsatte. Jag tror att jag nu kan komma vidare i helgen. 

Jag har en kabel i rätt längd liggande med fem (?) ledare. Har suttit en trefashandske av någon gammal modell på den. Jag funderar på att använda alla ledarna i den och behålla det tjocka gummihöljet. Vet inte vad det skulle bli i area. Gratis, ja, men kanske dumsnålt om jag inte behöver ha mer än 16 kvmm.

Hur menar du anslutningen till motorn och hur den ser ut? Hur kopplingen ser ut under motorkåpan vet jag inte men jag antar att kablarna sitter direkt anslutna och inte med någon  specifik kontakt. Däremot vet jag hur kabeländarna ser ut som ska kopplas till batteriet/elsystemet. I dem sitter det ringar, antagligen fastlödda, som gjorda för att fästa på en bult och dra fast med mutter. Det är dessa jag har kallat kabelskor. (Felaktigt?) Så kontakten är bara två ringkabelskor? Verkar det konstigt?

Jag antar att motorn är tänkt att ha på en mindre, öppen båt där batteriet finns i aktertoften någon halvmeter från akterspegeln. I mitt fall hänger motorn på en segelbåt med batterierna kanske 3,5 meter bort. Visst skulle man kunna ha ett startbatteri i ett av de aktre stuvfacken. Helst vill jag undvika det eftersom det är ganska fuktigt där och det finns också en bränsletank i nära anslutning. Där vill man väl inte ha ett batteri. 

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag äntligen startreläet - måste varit helt blind tidigare?
Det är nr 22 i iShop-länken och startmotorn är alltså inte säkrad med 10A vilket ju inte är förvånande. En rimlig gissning kan nog vara 20-30A vid normal start, men den sk stallnings-strömmen (om motorn fastnar) kan bli betydligt högre. Kan nog bränna en 50A huvudsäkring om man inte avbryter startförsöket snabbt nog.

Man bör ju relativt lätt kunna koppla loss kabeln t.ex. på vår&höst, men att lossa kablaget inne i motorn verkar lite yxigt. Om du förlänger kan du då hyfsat lätt få ut 3,5 meters kablarna, rulla ihop dem och ta hem motorn?

Helst bör man i båtar använda mångtrådiga kablar där varje tråd (kardel) är förtennt för sig, om man vill ha högsta kvalitet (t.ex. art.nr. 45550 i vikingsajten). Flerledarkablar gör att ledarna värmer varandra så det försöker man undvika, liksom för den delen att rulla/bunta ihop eventuell överskottslängd.

Blir ju en hel del valmöjligheter, 16 eller kanske 25 kvmm med lämplig huvudsäkring. Isärtagbar skarv eller kanske direktanslutning inne på relä resp jord mm. Eller kanske t.v. en lite enklare fulkoppling utan säkring och parallellkopplad trefaskabel etc. Men du har ju iaf lite länkar mm ovan som kan vara till hjälp.

/Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 juni 2011 | 08:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas. Jag börjar närma mig hur jag ska gå tillväga. Tyvärr hann jag inte börja i helgen pga en oväntat läckande kulventil som jag blev tvungen att byta. Huga... Jag får ta tag i det om några veckor, kanske kan få fler tips då om det skulle behövas.

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...